Ceviche - Segers Abels en Rick Swinkels RECENSIE

Recensie: Ceviche - Segers Abels en Rick Swinkels

Sjefietshe is de naam van de eerste Cevicheria in Nederland. In het kookboek Ceviche staan verhalen en gerechten uit de keuken van dit restaurant dat wordt gerund door Segers Abels, Rick Swinkels, Bas Lammersen en Yordi Wentink. Sjefietshe is de Amsterdamse uitspraak van Ceviche. De verhalen hebben vooral betrekking op hoe Sjefietshe is ontstaan. Over de eerste kennismaking met ceviche, wat feitelijk in zuur gegaarde vis is, over de pop-uprestaurants waar niet gebakken kon worden en waar het alternatief dus het garen in zuur was en over de uiteindelijke 'doorbraak' door een recensie in Het ParoolCeviche oogt als een relaxed boek. Duidelijke recepten die afgewisseld worden met foto's uit het restaurant en van het terras. Het ziet er allemaal gezellig uit. De foto's van het eten maken dat je zin krijgt om er uit te koken of om bij Sjefietshe te gaan eten natuurlijk. Voordeel van vis is, dat de gerechten er allemaal heel licht uit zien en dat zijn ze waarschijnlijk ook.

Hoewel in het eerste hoofdstuk vooral ceviches staan in allerlei vormen bevat het boek ook andere recepten. De volgende hoofdstukken gaan over gebakken vis en pulpo (octopus).
Voor een aantal recepten, zoals ceviche, is het nodig eerst één van de basisrecepten te maken. Deze staan in een apart hoofdstuk. Voor de ceviches zijn dat bijvoorbeeld de leche de tigre limoen of citroen. Daarnaast is er nog een hoofdstuk over salsa's, oliën en sauzen. Bij de visrecepten worden deze als tip gegeven of als ingrediënt gebruikt. Om het menu volledig te maken is er ook een hoofdstuk over sides als kruidenboter en fishcakes en over desserts en cocktails.

Vis is voor veel kookliefhebbers soms best nog wel moeilijk. In Ceviche worden heel veel verschillende soorten vis gebruikt. Veelal heel normale vissen die bij iedere viswinkel te koop zijn. Dankzij Segers Abels en Rick Swinkels heb je nu bij de meeste vissen in ieder geval één recept. Soms als ceviche bereid, soms gebakken. Ik maakte uit het boek twee soorten gebakken vis: Op de huid gebakken kabeljauw en scholfilet. De eerste was gewoon heerlijk. Verse kabeljauw is sowieso lekker natuurlijk. Erbij hadden we bimi en Parijse aardappelen. Het tweede gerecht, de scholfilet was ook lekker, al ging er wat mis met bakken. Waarschijnlijk was de pan niet heet genoeg. De saus vonden wij, door de kappertjes én het citroensap, aan de zure kant.

Als je van vis houdt is Ceviche zeker een aanwinst voor je boekenkast. Het garen in zuur is zeker het proberen waard!

Ceviche

1  2  3  4  5

Sjefietshe is ceviche op z'n Amsterdams. Letterlijk. Toen de mannen begonnen met Sjefietshe was het gerecht ceviche nog zo onbekend dat velen geholpen moestenworden met de uitspraak van het gerecht. Sje-fiets-he. Wat begon als een popuprestaurant is inmiddels uitgegroeid tot de eerste cevicheria van Amsterdam. Als cevicheria kijkt Sjefietshe natuurlijk verder dan Amsterdam alleen en vergeten zij de Zuid- Amerikaanse roots van het gerecht niet. Na een succesvolle start werd Sjefietshe beloond met een 9- in het Parool door Gilles van der Loo en zit de cevicheria op het Amsterdamse hoekje steevast vol. In Ceviche vindt de lezer veel en diverse ceviche-inspiratie, met daarnaast heerlijke recepten voor gebakken vis, pulpo, snacks, desserts en de signature cocktails van het restaurant. Met 25 cevicherecepten kan de doorgewinterde ceviche-lover z'n lol op, maar er is ook aan de beginnende thuiskok gedacht die nog behoefte heeft aan alle basisrecepten
    voor de perfecte ceviche.

• Genoeg gezegd – Karen Rose

• Dit is waar de kinderen uit kerstfilms nu zijn