Een kerstcadeau van het Duincafé - Debbie Johnson RECENSIE

Recensie: Een kerstcadeau van het Duincafé - Debbie Johnson

Kerst staat symbool voor gezelligheid en warmte, samen met familie en vrienden. Katie heeft helaas geen warme gevoelens bij kerst, haar ouders maakten veel ruzie en als alleenstaande moeder heeft ze het ook niet altijd gemakkelijk. Sinds enige tijd woont Katie in Budbury, een klein dorpje aan de kust van Dorset. De dorpsbewoners vormen een hechte gemeenschap, die Katie warm hebben ontvangen en haar bijstaan in de zorg voor haar zoontje Saul. Katie en haar zoontje beginnen zich steeds meer thuis te voelen. Toch vindt Katie het nog steeds moeilijk om zichzelf open te stellen voor haar vrienden uit het dorp. In het bijzonder voor de nieuweling, waar Katie kriebels voor voelt. Deze gevoelens maken haar bang, waardoor ze het liefst zou wegvluchten. Toch besluit ze niet te vluchten en de confrontatie aan te gaan met haar gevoelens en te onderzoeken of ze zich stapje voor stapje toch over wil geven aan de liefde.

Een kerstcadeau van het Duincafé is het vierde deel van de Comfort-food café-serie van auteur Debbie Johnson. In deze serie staat de gemeenschap uit het dorp Budbury centraal en in het bijzonder de bezoekers van het Duincafé, een mooi café aan de kust waar dorpsbewoners elkaar ontmoeten. In elk deel van de serie staat één van de stamgasten van het Duincafé centraal, die je als lezer beter leert kennen. In dit vierde deel staat Katie centraal.

Katie is een hartverwarmend en sympathiek hoofdpersonage. Het verhaal is geschreven vanuit haar perspectief, waardoor je haar heel goed leert kennen en bekend bent met haar gedachten en gevoelens. Katie heeft geen makkelijke jeugd gehad, omdat haar ouders altijd ruzie maakten. Als het te erg werd vluchtte Katie naar haar oma. Dit vluchtgedrag herhaalt zich in haar leven: Katie vlucht het liefst als het leven moeilijk wordt. Nu ze haar zoontje heeft kan ze niet zo gemakkelijk wegvluchten en moet ze de confrontatie aangaan, met moeilijke situaties en gevoelens. Alsof de liefdesperikelen nog niet genoeg zijn, duikt ook de vader van haar zoontje Saul op. Aan de ene kant wil Katie dat haar zoontje zijn vader leert kennen, maar aan de andere kant wil ze Saul ook niet loslaten. Een dilemma waar Katie het moeilijk mee heeft. De auteur heeft de verschillende emoties van Katie realistisch en mooi in het verhaal verweven. Katie is een sterke vrouw, die ondanks de moeilijkheden die ze soms ervaart haar weg weet te vinden. Soms met wat hulp van één van de dorpsgenoten.

De hoofdpersonages uit eerdere delen passeren regelmatig in dit vierde deel over het Duincafé, waardoor je ook terug leest hoe het hen vergaat. Eerdere delen van de serie waren: Zomer in het Duincafé, Kerstmis in het Duincafé, en Thuis in het Duincafé. Toch is dit boek ook goed op zichzelf te lezen, je mist geen essentiële informatie als je de eerdere delen niet hebt gelezen.

Dit feelgood verhaal is toegankelijk en vlot geschreven, waardoor het boek heerlijk leest. De liefde is voelbaar en al snel sluit je de gemeenschap van Budbury in je hart. Het verhaal speelt in de tijd rond kerst, toch is het boek het hele jaar door te lezen, want het thema dat centraal staat is de liefde en dat past altijd. Een kerstcadeau van het Duincafé is een hartverwarmend verhaal over een moedige alleenstaande moeder die haar thuis vindt in de hechte gemeenschap van Budbury.

Duincafé 4 - Een kerstcadeau van het Duincafé

1  2  3  4  5

Kerstmis is nooit Katie Seddons favoriete tijd van het jaar geweest. Iedereen haalt herinneringen op aan gezellige familiediners en onvergetelijke kerstmuziek, maar de melodie van Katies kindertijd was een stuk minder vrolijk. Maar sinds ze is verhuisd naar het dorpje Budbury aan de prachtige kust van Dorset, hebben Katie en haar zoontje een nieuwe familie gevonden. Een die bij elkaar is gebracht door de onverwachte wendingen van het lot en door de helende kracht van een stuk taart en een bakje troost bij het Duincafé.

Dit jaar zijn Katies nieuwe vrienden van plan om haar te verrassen met een kerstfeest om nooit te vergeten, en met een aantrekkelijke nieuweling in het dorp zou het zomaar kunnen dat Katies grootste droom werkelijkheid wordt.