Hoe nu verder? - Saskia Noort RECENSIE

Recensie: Hoe nu verder? - Saskia Noort

Saskia Noort schreef jarenlang een column voor LINDA. Hoe nu verder? is een bundeling van een greep uit die columns. Ze gaan over het leven van de auteur en hoe zij tegen single zijn aankijkt als vrouw op middelbare leeftijd, en alles daarrond.

Als je het woord column hoort, heb je natuurlijk al een bepaalde verwachting van de vorm en stijl waarin de teksten geschreven zijn. Vaak zijn het overzichtelijke verhalen, met een humoristische ondertoon, die vlot te lezen zijn. Dat is precies wat Saskia Noort de lezer geeft. Hoe nu verder? laat je glimlachen, met name omdat Noort zo eerlijk en open is over alle thema's die ze aansnijdt.

Die thema's zijn divers, maar wel allemaal onder een bepaalde noemer te scharen. De auteur verwerkt persoonlijke verhalen en meestal hebben ze betrekking op haar single status als middelbare vrouw. Toch komen ook haar kinderen, haar vriendinnen en haar familie aan bod en gaat het niet alleen maar over daten en seks. De onderwerpen zijn niet zelden gênant te noemen, en toch ervaar je dat als lezer niet zo. Het is best een opluchting dat Noort niet om de hete brij heen draait, maar de meeste zaken gewoon bij hun naam noemt. Daardoor neemt ze de gêne eromheen weg en ontstaan er nieuwe inzichten.

De humor is in Hoe nu verder? nooit ver weg, maar Noort waakt ervoor om er geen klucht van te maken. Ze deelt haar ongezouten mening met een flinke portie zelfspot. Mede daardoor voelt het nergens aanvallend aan en blijft het geheel integer. De schrijfstijl is ongecompliceerd en daardoor vlot te lezen. Iets wat de korte stukken tekst moeiteloos te verwerken maakt. Eigenlijk moet je er bijna voor opletten om niet te veel columns na elkaar te lezen, want dan treedt er te veel herhaling op qua inhoud. Beter is het om bijvoorbeeld elke dag een klein aantal stukken tekst te lezen en dan het boek weer weg te leggen. Dan blijft het voor de lezer frisser aanvoelen.

Is dit boek dan wel geschikt voor lezers die niet in dezelfde levensfase zitten als de auteur? Zeker wel, want de aangename schrijfstijl en de no-nonsense manier waarop de onderwerpen aangesneden worden, zullen een groot publiek kunnen bekoren. Mannelijke lezers zullen er ook van kunnen genieten, mits ze wel open-minded genoeg zijn om het vrouwelijke perspectief te verwerken. In ieder geval is Hoe nu verder? de perfecte ontspanning na een dag hard werken. Heerlijk lachen om de kleine teleurstellingen des levens.

Recensie: Hoe nu verder? - Saskia Noort

Hoe nu verder?

1  2  3  4  5

Zeventien jaar lang schreef Saskia Noort columns voor de LINDA. over liefde, moederschap, daten en seks - maar ook over het kronkelige pad van het single-leven, ouder worden en seksisme. In haar columns neemt ze bored couples en single mannen van middelbare leeftijd op de hak en schrijft ze onder andere over feminisme en daten na het #MeToo-tijdperk. En natuurlijk spaart ze zichzelf ook niet. In Hoe nu verder? zijn haar geestige, intieme en scherpzinnige LINDA.-columns gebundeld.