Heb je even tijd voor mij? - Marian de Smet RECENSIE

Recensie : Heb je even tijd voor mij? - Marian de Smet

Als zijn beide mamas geen tijd hebben om voor te lezen, gaat Billie naar de supermarkt. Want als je iets niet hebt dan koop je het in de winkel. Maar hij vindt er geen tijd. Gelukkig is daar de klokkenwinkel en de verkoper geeft hem een goed advies: tijd moet je maken, dat kun je niet kopen. Hij gaat snel naar huis om tijd te maken. Maar... hoe moet dat eigenlijk?

Heb je even tijd voor mij? van Marian de Smet (met illustraties van Marja Meijer) is een leuk en origineel (voor)leesboek voor kinderen vanaf 4 jaar. In het verhaal zien we Billie die graag wordt voorgelezen, maar niemand in zijn familie heeft daar tijd voor. Teleurgesteld als hij is gaat hij in zijn tentje op zijn kamer lezen. Maar zelf lezen is toch echt een stuk minder leuk en daarom gaat hij op zoek naar tijd.

Het idee van het verhaal is leuk bedacht en op een mooie manier uitgewerkt. Mooi is ook dat er in het boek twee moeders voorkomen in het gezin. Een heel normale gezinssituatie, maar dit mag zeker wat meer in verhalen voorkomen. Ouders herkennen zich vast in de situatie, waarin er altijd tijd tekort is en je bewust ergens tijd voor moet vrijmaken. En ook voor kinderen kan dit een punt van herkenning zijn. Bovendien komt de kinderlogica hierin erg goed terug, wat erg leuk is om te zien.

Heb je even tijd voor mij? bestaat uit 32 pagina's, voorzien van korte tekstjes en mooie kleurrijke tekeningen over de hele pagina. Het taalgebruik is eenvoudig te begrijpen en te lezen voor de iets oudere kinderen, alhoewel sommige woorden wellicht wat uitleg behoeven. Met name het woord 'keilt' valt op, aangezien dat niet echt een woord is dat jonge kinderen gebruiken in plaats van 'gooien'.

De oplossing aan het einde van het verhaal is wellicht een niet heel realistisch beeld, aangezien je niet zomaar alles uit je handen kunt laten vallen, maar dat is ook een beetje afhankelijk van wat je aan het doen bent. Wel wordt hiermee de strekking van het verhaal goed duidelijk gemaakt. De laatste pagina bevat een leuke twist en laat de lezer zeker lachen.

Al met al is Heb je even tijd voor mij? van Marian de Smet een leuk prentenboekje voor de jonge lezertjes. En wellicht zet het de ouders aan het denken over hun eigen tijd.

Heb je even tijd voor mij?

1  2  3  4  5

Heb je even tijd voor mij? van Marian De Smet en illustrator Marja Meijer is een grappig en eigentijds prentenboek voor kleuters en gaat over wat iedereen tegenwoordig te kort lijkt te komen: tijd hebben voor elkaar!

Billie wil heel graag een verhaaltje voorgelezen krijgen. Maar zijn mama’s hebben geen tijd. Dan krijgt hij een idee. Als je iets niet hebt, koop je het in de winkel, toch? Maar in de supermarkt vindt hij geen tubes of blikjes met tijd. Gelukkig weet de verkoper van de klokkenwinkel wel raad: tijd kun je niet kopen, tijd moet je maken. Thuis gaat Billie gauw aan de slag met knutselspullen. Maar hoe maak je eigenlijk tijd?

Dit originele verhaal van Marian de Smet (De jongen die niet gaat verhuizen, Rotmoevie, Geen bereik) met vrolijke, humoristische illustraties van Marja Meijer, is een herkenbaar verhaal voor kinderen van nu – met een verrassende twist aan het eind!