De oogst - Hjörth Rosenfeldt RECENSIE

Recensie: De oogst - Hjörth Rosenfeldt

Kort na elkaar worden drie mensen doodgeschoten in Karlshamn. Er lijkt een sluipschutter actief, en de vraag is of de slachtoffers willekeurig gekozen zijn of dat ze iets met elkaar te maken hebben. Om te proberen een golf van angst in de stad voor te zijn, wordt de Nationale Recherche ingeschakeld. Vanja Lithner en haar team van de afdeling Moordzaken reizen af naar Karlshamn om de zaak te onderzoeken. Zonder psycholoog Sebastian Bergman, die het tegenwoordig rustiger aan doet. Toch ontvangt hij al snel een telefoontje van Vanja, om mee te denken over een daderprofiel. En dan is er nog Billy, Vanja's rechterhand, die zelf in het diepste geheim een aantal moorden heeft gepleegd. Nu hij binnenkort vader zal worden, is hij vastberaden ermee te stoppen. Maar dat is niet zo makkelijk...

De oogst is het zevende boek in de serie over psycholoog Sebastian Bergman. Er zal nog één deel volgen, en daarmee rondt het Zweedse schrijversduo Michael Hjorth en Hans Rosenfeldt hun thrillerserie De Bergmankronieken af. Dat laatste boek laat nog even op zich wachten, de heren zullen eerst nog een filmscenario schrijven voor ze zich daaraan wijden. Geen vreemd uitstapje voor auteurs die ook zeer succesvol filmproducent (Hjorth) en scenarioschrijver (Rosenfeldt) zijn, maar wel een proeve in geduld voor de fans van hun boeken. Gelukkig telt De oogst vierhonderd pagina's, en zijn er voor degenen die de serie niet kenden nog zes andere boeken te ontdekken.

De oogst begint meteen met een hoofdstuk vanuit het perspectief van de dader. Ook verschijnt er al snel een pagina met daarop een lijstje met namen, waarvan de eerste drie zijn doorgestreept. Zo weet de lezer al vroeg in het boek meer dan de speurders die de hoofdrol spelen, en daarmee begint het duo Hjorth Rosenfeldt de spanning langzaam op te bouwen. Wie onbekend is met De Bergmankronieken, krijgt in de eerste hoofdstukken erg veel stukjes informatie over zich uitgestort over de personages en hun eerdere ervaringen, al dan niet met elkaar. Dat maakt dat het wel even tijd kost in het verhaal te komen, al helpt het als je weet dat dit boek onderdeel is van een serie – dan snap je wat de auteurs aan het doen zijn. Daardoor is De oogst gelukkig goed los van de andere boeken te lezen. De heren hebben het in elkaar zetten van een thriller sowieso goed in de vingers, en slepen hun lezer met een prima leesbare schrijfstijl en intrigerend moordmysterie met een oplopend aantal slachtoffers mee tot aan de laatste pagina.

De vaste thrillerelementen zijn ook erg herkenbaar zijn, zeker in de personages. Sebastian Bergman is een vervelende man, maar wel een briljant psycholoog. Vanja Lithner worstelt met de balans tussen werk en privé. Billy heeft een donker geheim dat hem flink in de problemen kan brengen. Deels bevordert dat de leesbaarheid van De oogst. Je weet met Hjorth Rosenfeldt waar je aan toe bent, en het duo stelt niet teleur. De spanningsboog staat misschien niet overal even strak, maar je weet als lezer dat je in goede handen bent – en dat wat er even niet is, straks heus wel weer zal terugkomen. Wraak als motief doet het natuurlijk sowieso wel goed, en met een soort Dexter die vecht tegen zijn moordneigingen is Billy zeker een personage dat deze thriller toch net even wat extra's geeft. Daarmee is De oogst weer een meer dan prima boek voor iedereen die ook maar een beetje houdt van Zweedse thrillers.

Recensie: De oogst - Hjörth Rosenfeldt

De oogst

1  2  3  4  5

In een paar dagen tijd worden er drie moorden gepleegd in Karlshamn en de inwoners zijn bang. Vanja Lithner en haar collega’s van de nationale recherche staan onder grote druk om de dader te stoppen. Alleen zijn er geen getuigen, geen aanwijzingen, en er lijkt geen verband te zijn tussen de slachtoffers.

Psycholoog Sebastian Bergman werkt inmiddels nog maar parttime. Hij wil meer tijd met zijn kleinkinderen spenderen en hoopt op een beetje rust in zijn leven. Door het onverwachte verzoek van Vanja om mee te helpen met het onderzoek wordt zijn rust wreed verstoord, en oude herinneringen duiken op.

En dan is er nog Billy. Na zijn eerste moord volgden er nog meer slachtoffers. Nu wordt hij vader, en hij besluit om te stoppen. Maar iemand wil hem ontmaskeren, en dat kan hij niet toelaten.