Huis van lucht & adem - Sarah J. Maas RECENSIE

Recensie: Huis van lucht & adem - Sarah J. Maas

Na de verschrikkelijke gebeurtenissen uit Huis van bloed & aarde, het eerste deel in de Crescent City serie, gaat Bryce Quinlan weer verder met haar leven. Daarbij probeert ze haar afkomst en haar gaven zoveel mogelijk te negeren. Wanneer Bryce en haar vrienden betrokken raken bij een gevaarlijk spel tussen de Asteri, de rebellen, de Hell en alle soorten Vanirs, proberen ze zo onopgemerkt mogelijk hun eigen koers te varen, maar dat is niet zo makkelijk. Moeten ze de wereld bevrijden van de Asteri, en kunnen ze dat doen zonder daarbij zelf het leven te laten?

Het is enige tijd geleden dat deel 1 van de Crescent City reeks verscheen en daarmee duikt al meteen het eerste probleem op. De fans van Sarah J. Maas moeten een heel goed geheugen hebben om zich alles nog precies te herinneren, want er wordt niet echt teruggeblikt en er wordt bitter weinig uitleg gegeven aan het begin van Huis van lucht & adem. In plaats daarvan staat het hele boek, en dat zijn ruim 900 bladzijden, vol met nieuwe actie en duiken er om de haverklap nieuwe personages op.

Never a dull moment, dat is wat je dus denkt als je Huis van lucht & adem aan het lezen bent. En af en toe was het wel prettig geweest als je even op adem had kunnen komen. Toch werkt dit hoge tempo heel goed om je het aantal pagina's te laten vergeten. Je zit in een rollercoaster en die gaat maar door. Uitstappen is onmogelijk en, toegegeven, dat wil je ook niet. De ontwikkelingen in het verhaal volgen razendsnel op elkaar, maar ze zijn niet allemaal onverwacht. De schrijfstijl van Maas is toegankelijk en vrij eenvoudig, waardoor beschrijvingen en verhaalverloop niet te wollig uitpakken. Ze laat vrij veel van de omgeving voor wat het is. Langs de ene kant kan je dus zelf je verbeelding laten werken om te bedenken hoe het er allemaal uitziet, maar langs de andere kant mis je ook wel een stukje 'worldbuilding' op deze manier. Het is niet zo dat er zichtbaar haken en ogen aan het geheel zitten, maar soms lijkt de stad waarin Bryce en haar vrienden zich verplaatsen wel heel klein.

Sarah J. Maas geeft haar personages voldoende diepgang mee. Er is naast de magie een behoorlijke gevoelswereld gecreëerd waarin ruimte is voor kwetsbaarheid en veel liefde. En soms is dat laatste zelfs vrij stomend weergegeven. In hoeverre de emoties toch nog als oppervlakkig en voorspelbaar gezien zullen worden, hangt af van lezer tot lezer. Er zijn weinig echt schokkende onthullingen, je kan altijd wel al van op grote afstand zien aankomen hoe een bepaald personage gaat reageren of zich zal gedragen.

Gelukkig geldt die voorspelbaarheid niet voor alle plotwendingen en dat houdt het wel interessant. Met name het einde is absoluut heel verrassend en meteen daarna houdt het verhaal op, dus je zit na het dichtslaan van het boek onmiddellijk te googelen wanneer deel drie verschijnt. Ergens in 2023 is de release gepland, dus het is nog even wachten. In de tussentijd zijn er genoeg scènes uit Huis van lucht & adem die je nog een keer door je hoofd kan laten gaan, of kan herlezen.

Huis van lucht & adem is niet los te lezen van Huis van bloed & aarde, en eigenlijk is het ook aan te raden om ze kort na elkaar te lezen zodat alles nog vers in het geheugen zit. De ongecompliceerde schrijfstijl van Maas zorgt ervoor dat het een wervelende leeservaring is van bijna 900 bladzijden, waarin je meegesleurd wordt van het ene spannende moment naar het andere. De nadruk ligt op de actie, maar er is zeker genoeg liefde én intrige te vinden op de pagina's in deel twee van Crescent City.

Crescent City 2 - Huis van lucht & adem

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Crescent City – een bruisende, moderne stad waar mensen en magische wezens op gespannen voet met elkaar samenleven.

Bryce Quinlan en Hunt Athalar proberen hun leven weer op te pakken – ze hebben Crescent City dan wel gered, maar dat heeft tot zo veel ophef geleid in hun leven dat het nu tijd is om het rustiger aan te doen. En nog belangrijker: ze moeten erachter komen wat de toekomst hen zal brengen.

De Asteri hebben zich aan hun woord gehouden: tot nu toe laten ze Bryce en Hunt met rust. Maar de rebellenbeweging is de macht van de Asteri langzaam aan het afbreken en de kans dat de heersers zullen aanvallen groeit. Hoe meer Bryce, Hunt en hun vrienden betrokken raken bij de plannen van de rebellen, des te duidelijker wordt de confronterende maar cruciale keuze die ze moeten maken: blijven ze gehoorzaam terwijl anderen worden onderdrukt, of zullen ze vechten voor gerechtigheid? Gelukkig voor Crescent City kunnen Bryce en Hunt nooit lang stil blijven zitten.