Serge - Yasmina Reza RECENSIE

Recensie: Serge - Yasmina Reza

Edgar en Marta Popper hebben drie kinderen, Jean (de rustige), Nana (de lieveling) en Serge (de moeilijke). Nu hij op zijn zestigste is weet Serge alsnog de sfeer te verpesten. Als hun moeder komt de overlijden stelt haar kleindochter (de dochter van Serge) voor om naar Auschwitz te reizen. Tijdens deze reis krijgt Serge ruzie met Nana, wat niet zo gek is: haar broers zijn van kinds af aan al jaloers op haar.

Dochter Joséphine is een jaar of twintig als ze zich gaat interesseren in de familiegeschiedenis. Haar opa en oma hebben de oorlog overleefd, in tegenstelling tot de rest van de familie. Serge, Jean en Nana hebben het hier nooit over gehad met hun ouders, die nogal afstandelijk waren.

Auteur Yasmina Reza is vooral in Frankrijk bekend en geliefd. In de jaren negentig werd ze bekend door het toneelstuk Art en daarna schreef ze nog meer toneelstukken. In Serge gaat ze een iets andere kant op dan we van haar gewend zijn. Waar ze normaal schrijft over stellen begeeft ze zich nu op het terrein van broers en zussen.

Ook schrijft ze over de jeugd van de kinderen en met name welk effect dit heeft gehad voor de oudste zoon, Serge. Hij is de enige die door hun vader geslagen is en hij krijgt zijn leven dan ook nooit helemaal op de rails. Hij moet altijd gelijk hebben en is ongeïnteresseerd.

Het plot is niet heel verassend. Het onderwerp en de reis naar Auschwitz is natuurlijk interessant, maar ook daar blijf je als lezer met het gevoel achter dat er meer uit te halen valt. De soms misplaatste humor is niet voor iedereen, maar de dialogen zijn uitmuntend en goed getimed. Vanuit het perspectief van Jean (de jongste en meest stabiele zoon) volgen we het drietal. Al snel is het duidelijk dat Jean de buffer is tussen de broers en zus, maar toch lijkt hun reis op een definitieve breuk uit te komen. De verschillende personages zijn ongelofelijk goed uitgewerkt en maken ook een mooie groei door. Als lezer leer je ze echt kennen.

Met nog niet eens 200 pagina’s is dit geen dik boek, maar dat is ook snel logisch. Reza verdoet geen bladzijdes aan achtergrondinformatie of het schetsen van decors. De personages leiden hun leven en de dialogen vertellen het verhaal. En dat doen ze goed. Met haar talent voor taal en schrijven heeft Reza een mooi boek geschreven over de relatie tussen broers en zussen.

Recensie: Serge - Yasmina Reza

Serge

1  2  3  4  5

Jean is de jongste zoon van Edgar en Marta Popper. Hij is de rustigste van hun drie kinderen. Zijn zus Nana was de oogappel van hun vader, ook al heeft ze altijd haar eigen plan getrokken. Oudste zoon Serge is het ‘moeilijke kind’, en zelfs nu, op zijn zestigste, weet hij met zijn nukken en slechte humeur de sfeer in de familie vaak te verpesten. In hun jeugd waren de twee jongens altijd jaloers op hun zus. Ze houden van haar, maar ze tormenteren haar nog steeds met kleine pesterijen.
    Uit zijn eerste huwelijk heeft Serge een dochter, Josephine, en als haar grootouders zijn overleden stelt zij voor om met Nana en Jean naar Auschwitz te reizen, om meer te weten te komen over de familiegeschiedenis van Marta. Tijdens hun bezoek krijgt Serge het aan de stok met Nana. De ruzie escaleert en in het heetst van de strijd maakt Serge het zo bont dat zijn zus al het contact met hem verbreekt.