Op zoek naar Ramona - Kader Abdolah RECENSIE

Recensie: Op zoek naar Ramona - Kader Abdolah

Amsterdamse kunstschilder Pieter Rademaker wordt geconfronteerd met een dubbele crisis als hij merkt dat hij op artistiek gebied vast loopt en ook zijn dochter Ramona niet meer in de hand heeft. Als ze schoolvriendin Ayşe mee naar huis neemt gaat het goed fout. Ayşe blijkt namelijk een hoer van de Wallen te zijn die Ramona in dat wereldje probeert te trekken. Als dat lukt wordt Ramona ingezet als drugskoerier voor een groep Marokkanen. Ramona heeft geen contact meer met Pieter, die zijn dochter terug probeert te halen. Hij probeert dat via Ayşe te doen, die makkelijker blijkt te redden dan zijn dochter.

Op zoek naar Ramona is een roman over veranderend Nederland. Kader Abdolah heeft een boek geschreven over de verworvenheden en de gevaren van de multiculturele samenleving. De verschillende lagen en belangrijke thema’s maken het geen makkelijk boek, maar ook voor de hobbylezer is het goed te volgen. Vier personages spelen de hoofdrollen, Ayşe, Pieter, Ramona en Isayas. Die laatste is een Ethiopische vluchteling die al jaren illegaal in Nederland verblijft. Pieter leert hem toevallig kennen, maar beiden kunnen veel uit de relatie halen.

Kader Abdolah is de auteur van romans als Het huis van de moskee, Salam Europa! en Het pad van de gele slippers. Hij is een van de meest gelezen en geliefde schrijvers van Nederland. In 2020 publiceerde hij een persoonlijke bewerking van 1001 nacht, met veel succes. Op zoek naar Ramona is met minder fantasie geschreven, maar kaart actuele en belangrijke onderwerpen aan.

Kader Abdolah beschrijft de problemen van de huidige maatschappij op een mooie en tegelijkertijd pijnlijke manier. Met een talentvolle en goed te volgen schrijfstijl neemt hij de lezer mee naar een nieuw Nederland. Pieter zit nog met één been in het land van Van Gogh en Rembrandt, maar dat is niet meer de huidige realiteit. Het onderwerp is niet geheel origineel: een witte man van middelbare leeftijd die met zijn hoofd in de wolken loopt door een Turkse vriendin en zijn dochter. Toch weet Abdolah er een eigen verhaal van te maken.

Op zoek naar Ramona is meer dan een roman die je op de bank leest als het regent. Het is een zoektocht naar onszelf. Het is een pleidooi, over een veranderd Nederland. De kern is duidelijk: de Hollander van vandaag moet integreren of verdwijnen. Abdolah heeft een interessant en tijdloos verhaal geschreven met veel lagen en wijsheid. Doordat het met een roze bril geschreven is kan het goed vallen bij een breed publiek.

Op zoek naar Ramona

1  2  3  4  5

Pieter Rademaker is een succesvolle Amsterdamse schilder die zijn dochter Ramona in liefde en vrijheid heeft opgevoed. Dat weerhoudt Ramona er echter niet van om ervandoor te gaan met een Marokkaanse man van dubieuze komaf. Als zij op een dag van de aardbodem verdwenen lijkt, weet Pieter dat hij maar één ding kan doen: op zoek gaan naar Ramona. Zijn zoektocht brengt hem in contact met een ander Amsterdam, een ander Nederland dan dat hij kende. Hij raakt verzeild in soennitische moskeeën, op de Wallen en komt in contact met drugshandelaren. Tijdens zijn zoektocht ontmoet hij een Afrikaanse illegaal die hem de andere kanten van het leven laat zien en een jonge Turkse vrouw die andere deuren van de liefde voor hem opent. Pieter Rademaker zit nog half in de wereld van Van Gogh en Rembrandt als hij erachter komt dat de huidige realiteit van zijn stad zijn verbeelding overstijgt. Door zijn zoektocht naar Ramona wordt Pieter geconfronteerd met zichzelf en tot zijn eigen schrik realiseert hij zich dat hij eigenlijk niet naar Ramona zoekt, maar naar nieuwe ideeën voor zijn schilderijen. Hij wil de schilder van zijn tijd zijn. Hij wil de nieuwe realiteit die hij heeft ontdekt op zijn doeken krijgen. Op zoek naar Ramona is een zoektocht naar onszelf; een authentieke, urgente en hoogstpersoonlijke roman van een schrijver die zijn literaire sporen heeft verdiend met zijn unieke beschrijvingen van verschillende werelden. Deze nieuwe roman van Kader Abdolah is een pleidooi voor de kracht en de schoonheid van een veranderend Nederland.
    Kader Abdolah (Iran, 1954), auteur van romans als Het huis van de moskee, Salam Europa! (longlist ECI Literatuurprijs 2017) en Het pad van de gele slippers, is een van de meest geliefde schrijvers uit ons taalgebied. In 2020 publiceerde hij met veel succes 1001 nacht, zijn persoonlijke bewerking van misschien wel het beroemdste verhaal ter wereld.
    Over 1001 nacht: ‘Het is een rijk boek, niet alleen door het levendige Nederlands van Abdolah, maar ook door zijn kundige uitleg bij de exotisch aandoende verhalen.’ Humo
    ‘De tien vertellingen die hij heeft bewerkt zijn compact, zeer levendig en lezen ongekend makkelijk.’ Nederlands Dagblad
    ‘Zeer geschikt voor eindeloze corona-avonden.’ De Volkskrant
    ‘Hij weeft zijn uitleg zo kunstig door de oorspronkelijke tekst, dat het een boeiend verhaal op zich wordt. Abdolah slaagt erin om 1001 nacht als de lamp van Aladin op te wrijven en weer te doen sprankelen.’ Zin