Uit de schaduw - Karen Rose RECENSIE

Recensie: Uit de schaduw - Karen Rose

We maken kennis met de dove tiener Michael en zijn vijfjarige broertje Joshua. Hun moeder is verslaafd en vaak stoned. Ze gelooft Michael niet als hij vertelt dat hij misbruikt wordt door zijn stiefvader John Brewer en dreigt dat Joshua en hij uit elkaar gehaald worden als hij ermee naar de politie stapt. Bovendien heeft hij het zelf uitgelokt, aldus Stella. Als moeder weer eens een weekend weg is en de jongens alleen thuis blijven met hun gewelddadige stiefvader, redt Michael zijn broertje Joshua uit zijn handen. Ze verschuilen zich in het bos en dan ziet Michael van een afstandje hoe zijn stiefvader vermoord wordt. Als moeder Stella weer thuis komt, denkt ze in eerste instantie dat John op vakantie is gegaan aangezien zijn koffer weg is. Vervolgens is ze weer eens te stoned om Joshua van de voetbaltraining te halen. Michael rent het hele stuk naar het voetbalveld om Joshua op te halen en vanaf dan begint het figuurlijke balletje te rollen. Coach Diesel krijgt namelijk van Joshua te horen dat hun moeder Michael mishandelt. Dokter Dani Novak, vloeiend in gebarentaal, ontfermt zich over de jongens als een leeuwin over haar welpen. Dan blijkt dat de seriemoordenaar die hun stiefvader ombracht, achter Michael aanzit aangezien hij ooggetuige is van de moord. Vanaf dat moment begint een spannend verzet

De cover van Uit de schaduw is goed gekozen: het gezicht is verscholen en komt half uit de schaduw. Zo voelen dokter Dani, coach Diesel en Michael zich ook. Verstopt voor de seriemoordenaar, glurend van een afstand, geholpen door een netwerk van familie en vrienden, waarvan er veel bij de politie werken. Het verscholen gezicht past echter ook bij de seriemoordenaar: hij is op de vlucht. Tot slotte refereert de cover ook naar de verhalen achter de personages, waarvan er veel een verborgen geschiedenis hebben.

Karen Rose heeft een vlotte schrijfstijl. De hoofdstukken zijn af en toe vrij lang, maar altijd opgedeeld in stukken: plaatsnamen met datum en tijd. De (deel)hoofdstukken worden geschreven vanuit verschillende perspectieven. Zo kruip je de ene keer in de huid van de seriemoordenaar, dan weer in de huid van dokter Dani Novak en dan weer in de huid van Diesel. Dit maakt dat je de personages goed leert kennen en met ze meevoelt.

Vooral met dokter Dani voelde ik een band. In het begin vraag je je af waarom ze zo hard is voor zichzelf. Ze moet wel iets heel vreselijks hebben gedaan? 'Verdomme Diesel. Waarom heb je niet iemand gevonden die beter is dan ik,' aldus Dani. Als vriendin Kate dan zegt 'Je kunt niet iedereen redden, Dani,' kom je erachter dat het allemaal vooral tussen Dani's oren zit. Ze is helemaal niet zo slecht. Je wordt als lezer erg nieuwsgierig gemaakt naar het verhaal achter haar ex-geliefde Adrian en als je eenmaal weet hoe het zit, leef je ontzettend met haar mee en hoop je dat het allemaal goed voor haar afloopt, op alle vlakken. Het was ook 'mooi' om mee te lezen in het hoofd van de seriemoordenaar. Het feit dat je zijn pad zo mee volgt, bouwt de spanning in het boek op.

Het gegeven dat meerdere personages te maken hebben met doofheid vond ik verrassend en ook bijzonder om te lezen. Dingen die voor horende mensen zo vanzelfsprekend zijn, zijn het voor slechthorende mensen niet. En als je je niet veilig voelt, is slecht horen extra vervelend.

Het verhaal had me ontzettend te pakken. Erg mooi om te lezen hoe veel personages aan elkaar gelinkt werden. Uit de schaduw blijft spannend tot op het einde. Normaal gesproken lees ik niet graag thrillers, maar Karen Rose heeft me laten inzien dat thrillers ook romantisch kunnen zijn. De thema's doofheid en misbruik vond ik erg mooi uitgewerkt en gaven het boek diepgang. Het maakte me even stil.

Uit de schaduw is een perfecte thriller voor lezers die van een lekker dik boek (556 blz.) houden en van een goede dosis romantiek. Als je te (in je omgeving) te maken hebt met doofheid en misbruik kan het confronterend zijn of juist heel mooi. Maar wel goed om hiervoor gewaarschuwd te zijn.

Recensie: Uit de schaduw - Karen Rose

Uit de schaduw

1  2  3  4  5

De dove tiener Michael en zijn vijfjarige broertje zijn getuigen van de moord op hun stiefvader. Nu heeft de seriemoordenaar hen op het oog, maar hoe ontwijk je gevaar als je het niet hoort aankomen?

De dove tiener Michael is ooggetuige van de moord op zijn gewelddadige stiefvader. Hij slaat met zijn vijfjarige broertje op de vlucht en komt uiteindelijk terecht bij Dr. Dani Novak. Zij is vloeiend in gebarentaal en aan haar vertelt Michael hun levensverhaal. Dan blijkt dat de seriemoordenaar die zijn stiefvader ombracht, nu Michael in het vizier heeft. Hoe bescherm je je tegen een gevaar dat je niet aan hoort komen…?