Goden & Monsters - Shelby Mahurin RECENSIE

Recensie: Goden & Monsters - Shelby Mahurin

Het derde en afsluitende deel van de Heks & Jager-serie is eindelijk verschenen. In Goden & Monsters hopen Lou, Reid, Coco en Beau eindelijk Morgane voor eeuwig het zwijgen op te kunnen leggen, terwijl ze uit handen proberen te blijven van de chasseurs – die heksen nog het liefst zien branden. Na het onthutsende einde van het voorgaande deel, Bloed & Honing, zijn Lou en haar vrienden weer op de vlucht. Rouwend om het verlies van hun trouwe vriend Ansel zoeken ze ondertussen opnieuw bondgenoten en andere mogelijkheden om Morgane te verslaan. Maar zijn ze zelf nog wel in staat om hun missie te volbrengen? Lou lijkt niet zichzelf en de sterke connectie tussen Lou en Reid is ver te zoeken. De onderlinge verhoudingen staan op scherp, terwijl grotere gevaren op de loer liggen.

Het langverwachte slotdeel Goden & Monsters van Shelby Mahurin gaat weer vliegend van start. Het verhaal pakt de draad op daar waar het is gebleven. Als lezer is de adrenaline in de personages nog goed voelbaar na de voorgaande gebeurtenissen, en Mahurin weet precies hoe ze dat via de pagina's kan overbrengen op haar lezers. Maar makkelijk maakt Mahurin het de lezers ook niet, want er is weinig aandacht voor een recap, waardoor het voor de degenen die een jaar hebben gewacht op dit deel weer even flink zoeken is naar wat er allemaal voorafgaand is gebeurd. Dat kan ervoor zorgen dat het even duurt voordat je er weer lekker in zit. Bovendien stageert de opbouw van het verhaal na de eerste paar hoofdstukken flink en duurt het tot bijna halverwege het boek voordat de spanning en sensatie, die we ondertussen zo gewend zijn in deze fantasyserie, weer terugkeren. Daarbij zijn sommige delen behoorlijk langdradig en mogelijk zelfs overbodig, waardoor wat doorzettingsvermogen gevraagd wordt om tot het sensationele einde van het boek, en de serie, te komen.

Desondanks zijn alle favoriete personages, of bijna allemaal dan, in Goden & Monsters weer van de partij en door de zorgvuldig uitgewerkte karakterontwikkelingen in de eerdere delen van deze serie heb je het gevoel ze ook écht te kennen. De emoties die hoofdpersonages Lou en Reid ervaren, maar ook Coco, Beau of Célie, zijn zo krachtig dat je erin meegezogen wordt. Dat maakt ook dat, ondanks de trage opbouw, je graag verder leest en de verbintenis met de personages wilt vasthouden. Hoewel Mahurin de karakters niet zozeer verder heeft ontwikkeld – ze raken eerder (een deel van) zichzelf tijdelijk kwijt – is het sterk merkbaar dat alle personages op zoek zijn naar persoonlijke antwoorden. Op vragen rondom wie ze zijn, waar ze vandaan komen of wat ze zijn. De relatie tussen ouders en kinderen vormt een belangrijke rode draad door de serie en neemt allerlei vormen aan. Ook de liefde die Lou en Reid, hoe onwaarschijnlijk die ook was, voor elkaar hebben blijkt opnieuw onoverwinnelijk en Mahurin geeft ruimte aan nieuwe liefdesverhalen. Ondertussen lijkt Lou vrede te hebben gevonden met haar nieuwe krachtige vorm van magie en is ze er meer dan ooit van overtuigd dat ze samen met de magie van Reid en Coco, en de gesloten bondgenootschappen, haar moeder zal kunnen verslaan.

Het slotdeel Goden & Monsters is enerzijds een krachtige young adult fantasyroman waarin je eindelijk samen met de geweldige personages antwoorden vindt in deze magische Franse wereld. Anderzijds schiet dit deel ook enigszins tekort en is het verhaal minder zorgvuldig opgebouwd en uitgewerkt dan waarmee de Heks & Jager-serie begon. De torenhoge verwachtingen die de serie heeft gewekt worden daarmee wat afgezwakt. Desondanks heeft Mahurin een prachtige, verslavende en ingewikkelde fantasyserie geschreven die het lezen zeker waard is.

Goden & Monsters

1  2  3  4  5

Lou is al haar hele leven op de vlucht: voor de verraderlijke heksen uit haar heksenkring én voor de heksenjagers van de koning, die niets liever willen dan haar op de brandstapel krijgen. Maar nu is het tijd om naar huis terug te keren. Lou vindt dat ze de confrontatie moet aangaan met haar verleden en moet opeisen wat haar rechtmatig toebehoort.

Haar vrienden, en vooral haar echtgenoot Reid, maken zich echter zorgen om haar. Het lijkt wel of ze niet langer de Lou is die ze kennen: het dappere meisje dat in staat was het hart van een heksenjager te veroveren. Er hangt een donkere schaduw over haar, en dit keer is er meer dan liefde nodig om de duisternis te verdrijven…

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox