De waanzinnige boomhut van 143 verdiepingen - Andy Griffiths & Terry Denton RECENSIE

Recensie: De waanzinnige boomhut van 143 verdiepingen - Andy Griffiths & Terry Denton

Het jeugdboek De waanzinnige boomhut van 143 verdiepingen is geschreven door Andy Griffiths en Terry Denton. Dit is alweer het 11e deel van de Waanzinnige boomhut-serie. In dit boek is het weer gelukt om er 13 leuke verdiepingen bij te bouwen! Het is een goed boek met veel humor. Je kunt je lange tijd vermaken met het lezen van het boek en het bekijken van de bijbehorende tekeningen. Je komt bijna ogen en tijd tekort.

Het verhaal gaat over Andy (de schrijver) en zijn vriend Terry (de illustrator). Zij wonen in een boomhut, een hele speciale van 130 verdiepingen. Nu zijn er 13 verdiepingen bij gebouwd. Dit zijn hele speciale verdiepingen, zoals een verdieping met een automaat met alle woorden, een kringloopstation, een kampeerterrein, een witte bonensteiger en zelfs een kerkhof. Ze moeten een nieuw boek schrijven voor hun opdrachtgever, maar ze willen ook graag op vakantie op de nieuwe vakantieverdieping. Dan moet het schrijven van het nieuwe boek maar in de vakantie gebeuren. Onderweg naar boven nemen ze iedereen gezellig mee bij wie ze wat gaan kopen; de ijsjesman, de lollyverkoopster, de vogelverschrikker, enzovoorts. De vakantie verloopt rommelig en er gaat veel mis, maar toch zorgt dit voor allerlei avonturen en gezelligheid. Dit is een mooie boodschap die in het boek wordt meegegeven, niet alles hoeft perfect te gaan of perfect te zijn. Zelfs dan kan het toch erg gezellig en bijzonder met elkaar zijn.

De illustraties in De waanzinnige boomhut van 143 verdiepingen zijn erg mooi gemaakt en maken het boek leuk voor jong en oud. Soms is het een kleine tekening, maar andere keren vult de tekening de gehele pagina, dit is een leuke afwisseling. De tekeningen zijn zwart-wit maar dat is totaal niet storend, dit houdt het juist wat rustiger. De omslag en de achterkant van het boek zijn daarentegen weer erg kleurrijk en er is enorm veel op te zien. Wat een zeer leuk detail is, is dat er onderaan iedere linkerpagina het 'woord van de bladzijde' staat en de betekenis van dit woord staat dan weer op de rechterpagina onderin.

Het boek eindigt met de mededeling dat er weer 13 nieuwe verdiepingen aan de boomhut toegevoegd moeten gaan worden, te beginnen met een woonruimte voor de oude laars die in dit verhaal een rol speelde. Dit is een leuke toespeling op het twaalfde boek, De waanzinnige boomhut met 156 verdiepingen, dat uitkomt in februari 2023. Daar kijken we natuurlijk nu al naar uit!

De waanzinnige boomhut - De waanzinnige boomhut van 143 verdiepingen

1  2  3  4  5

Andy en Terry hebben weer dertien verdiepingen toegevoegd aan hun waanzinnige boomhut.

Er is nu een kringloopstation, een sloopkogel, een diepe donkere grot met een echte vuurspuwende draak en een spookachtig kerkhof waar het altijd middernacht is.

Andy is een beetje gestrest, dus Terry beslist dat het tijd is voor een broodnodige vakantie op hun nieuwe kampeerterrein. Maar hij vergeet de tent en het eten in te pakken, hun poging om te vissen eindigt in een ramp en de griezelige kampvuurverhalen zijn een beetje te eng. En dan, om het nog erger te maken, verdwijnen alle medekampeerders op mysterieuze wijze.

Waar wacht je op? Kom naar boven!