Gebroken vertrouwen - Laura Lippman RECENSIE

Recensie: Gebroken vertrouwen - Laura Lippman

Bestsellerauteur Gerry Andersen leeft een eenzaam bestaan na zijn val van de trap. Aanleiding van zijn nare val is volgens Gerry een mysterieuze brief van Aubrey, het hoofdpersonage uit zijn succesvolle boek Dreamgirl. Bij thuiskomst uit het ziekenhuis blijkt dat er helemaal geen brief is volgens de assistente en nachtverpleging, die Gerry zullen verzorgen de komende periode.
In de weken daarop wordt Gerry geteisterd door vreemde telefoontjes van een dame die beweert Aubrey te zijn en hem zegt snel te komen opzoeken.

Gerry raakt in twijfel, wordt hij gek net als zijn moeder destijds of is er echt meer aan de hand? Ook vertrouwt hij de medicatie niet die hij vanwege de pijn moet slikken. Langzamerhand raakt Gerry steeds meer verstrikt in een web van werkelijkheid en waanideeën of is iemand echt uit op kwaad? Zodra er een moord plaatsvindt, weet Gerry dat hij van zijn medicatie af moet en helder moet blijven, want straks is hij wellicht de volgende.

Laura Lippman laat het verhaal van Gerry afwisselen tussen heden en verleden, waarbij het verleden voornamelijk in chronologische volgorde terugkomt. Het lijkt erop dat Lippman de flashbacks beschrijft tijdens de medicatie van Gerry, waardoor het verwarrend is of dit waanbeelden zijn of waarheden uit zijn verleden die nodig zijn voor de lezer om Gerry meer te kunnen begrijpen.

Gerry is duidelijk de hoofdpersoon in Gebroken vertrouwen en doordat Lippman Gerry steeds aan zichzelf laat twijfelen, houdt zij de lezers enigszins op afstand. Het is door gebruik van de medicatie, en de onzekerheden die daarmee gepaard gaan, heel lastig om een goede band met Gerry op te bouwen.

In het tweede deel van Gebroken vertrouwen komt er meer rust in het verhaal en lukt het beter om je te identificeren met Gerry. De jonge assistente Victoria en nachtverpleegster Aileen spelen een belangrijke rol in het verhaal, toch blijven hun personages gehuld in vaagheden zodat we ze niet goed leren kennen. Ook Margot, zijn ex-vrouw, komt veelvuldig in het verhaal voor en wordt afgespiegeld als een kreng, die op het geld van Gerry uit is. Daardoor maakt ze zichzelf verdacht, tot dat ene moment.

De hoofdstukken in beide tijdslijnen van Gebroken vertrouwen zijn kort en maken het extra uitdagend om goed in het verhaal te komen. Maar juist de korte hoofdstukken zorgen ook voor snelheid in het verhaal.

Ondanks eerdere successen slaagt Lippman er dit keer niet in een bloedstollende thriller te schrijven. De wisselingen van de hoofdstukken zijn verwarrend ondanks de genoemde jaartallen aan het begin van de hoofdstukken. Laura Lippman gebruikt regelmatig vaktermen die niet perse ter verduidelijking van het verhaal zijn, maar het verhaal juist vertragen. De incidenten die plaatsvinden, worden verteld in de verleden tijd waardoor er geen opbouw van spanning is. Lippman zorgt er wel voor dat je als lezer probeert te ontrafelen wat er gaande is.

Gebroken vertrouwen

1  2  3  4  5

Na een nare val van de trap is bestsellerauteur Gerry zes weken aan bed gekluisterd in zijn luxeappartement in Baltimore. De twee vrouwen die voor hem zorgen kent hij amper: zijn piepjonge nieuwe assistente en een nogal slome nachtverpleegster.

Dan krijgt hij op een avond een telefoontje van iemand die zich voordoet als Aubrey, de hoofdpersoon uit zijn bestverkochte boek Dream Girl. Maar zij bestaat alleen in Gerry’s verbeelding. Zou dit soms een gemene grap zijn van een van zijn drie exen? Is hij al aan het dementeren, zoals zijn moeder, of hallucineert hij door de pijnstillers die hij krijgt?

Aubrey blijft hem bellen, en haar toon wordt steeds dreigender. Nog nooit heeft Gerry zich zo bang en alleen gevoeld. Dan ontdekt hij op een ochtend dat er ooit een moord is gepleegd in zijn appartement. Vanaf dat moment weet hij zeker dat er iets veel duisterders aan de hand is dan hij dacht.