Verlos ons van het kwade - Linda Jansma RECENSIE

Recensie: Verlos ons van het kwade - Linda Jansma

Verlos ons van het kwade is een vervolg op In naam van de vader van Linda Jansma. Je kan het boek apart lezen, het begint met het laatste hoofdstuk van het vorige boek en er worden af en toe ook flashbacks gegevens naar het vorige verhaal om iets te verduidelijken. Maar het leest vlotter als je ook het vorige boek las, vooral omdat je dan de personages en hun voorgeschiedenis beter kent. Het is dan wel storend als die personages niet dezelfde gezinssamenstelling hebben: in het vorige boek was Tobias nog maar net gehuwd met de weduwe Helena en een stiefvader voor haar kinderen, in Verlos ons van het kwade lijkt hij altijd al met haar getrouwd geweest te zijn en hebben ze samen maar één kind, Quint. Alsof de schrijfster zelf niet meer weet hoe de familiegeschiedenis van haar personages in elkaar zat, maar de kans is groter dat dit gebeurde omdat dit beter past in het huidige verhaal.

In Verlos ons van het kwade komt de bedreiging voor de familie Van Foreest van twee kanten: een jonge vrouw is na twintig jaar opnieuw in Laren komen wonen, er is toen iets gebeurd met haar broer Joël. Maar wat heeft de familie Van Foreest hier mee te maken en waarom haat ze iedereen van deze familie zo erg? Intussen wordt ook het jongste dochtertje van Francis Van Foreest in een vreselijke val gelokt, maar hier komt het gevaar van een gevaarlijke crimineel die zich wil wreken op Francis. De twee verhaallijnen lopen apart, maar komen samen in een spannende climax.

Linda Jansma schrijft heel vlot, ze weet de spanning het ganse boek vol te houden, en het boek leg je maar moeilijk weg. Ze kan haar personages ook heel geloofwaardig neerzetten, en ondanks het feit dat ze vreselijke dingen doen, blijf je toch veel sympathie voelen voor iedereen van de familie Van Foreest. De personages maken ook een hele evolutie door, je voelt hun worstelingen, en snapt waarom ze bepaalde beslissingen nemen. In dit boek wordt niet alleen gefocust op Francis en Renée maar spelen ook Matthijs en zijn vrouw Kim een grotere rol. En alhoewel hij niet meteen het meest brave beroep heeft, blijkt Matthijs nog de meest sympathieke van de broers Van Foreest. Enkel van broer Julian krijg je nog niet echt hoogte, of zou hij figureren in een volgend boek?
Het is wel jammer dat het einde nogal haastig verloopt, plots komt alles in een stroomversnelling en worden de drijfredenen wat te weinig verduidelijkt.

Linda Jansma is een Nederlandse bestsellerauteur, zij schreef al vele thrillers. Ze groeide op in Amsterdam maar woont nu in Friesland. Met haar eerste thriller won ze de Schaduwprijs, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende debuut.

Al bij al is Verlos ons van het kwade een heel boeiend, spannend verhaal, dat zin doet krijgen naar nog meer boeken van Linda Jansma. Alhoewel het geen thriller is die je op het randje van je stoel laat zitten, is het toch zeker een aanrader voor de liefhebbers van dit genre. Alleen jammer van een paar onduidelijkheden in het leven van de personages, en ook het einde had wat duidelijker gemogen.

Verlos ons van het kwade

1  2  3  4  5

Nadat de familie Van Foreest hun leven weer enigszins op orde heeft na het noodlot dat hen trof, ontstaan er opnieuw problemen. Dat heeft alles te maken met de nieuwe bewoonster van een al jaren leegstaand huis in Laren. De vrouw verliet twintig jaar geleden ’t Gooi na een dodelijk ongeval. Waarom is zij teruggekomen en waarom probeert zij op slinkse wijze het leven van Renée en Francis van Foreest binnen te dringen?