Zo lief als de dood - Holly Jackson RECENSIE

Recensie: Zo lief als de dood - Holly Jackson

In Zo lief als de dood volgen we Pip, die in het eerste boek uit deze serie twee moorden wist op te lossen en die in het tweede boek de vermissingszaak van Jamie behandelde in haar podcast. In dit derde deel is al snel duidelijk dat Pip last heeft van PTSS na wat er in het vorige boek is gebeurd. Het gaat dus allesbehalve goed met Pip, maar ze is vastbesloten om nog één zaak op te lossen, voor haar eigen gemoedsrust. Maar dan lijkt Pip een stalker te hebben. In eerste instantie wil Pip hier niet te veel aandacht aan schenken, maar al snel ontdekt ze dat deze stalker het serieus meent en dat ze misschien wel voor haar leven moet vrezen. Weet Pip haar stalker te ontmaskeren, voordat het te laat is?

Zo lief als de dood is het derde deel in de Moordgids voor lieve meisjes-serie en gaat verder op de gebeurtenissen van deel één en twee. Het is daarom echt aan te raden om deze serie op volgorde te lezen, anders zul je waarschijnlijk niet veel van het derde deel begrijpen.

Het begin van Zo lief als de dood is vrij langzaam. De eerste 100 pagina's worden vooral besteed aan de nasleep van de gebeurtenissen van het tweede boek en aan Pips mentale gezondheid. Nadat ze indirect verantwoordelijk is geweest voor de dood van Stanley gaat het absoluut niet goed met haar. Na die eerste 100 pagina's neemt het boek in spanning toe. Vanaf dan komt de stalker in beeld en al snel heb je, net als Pip, door dat deze stalker Pip daadwerkelijk kwaad wil doen. Vanaf dit moment is het heel moeilijk om het boek weg te leggen! Je wilt weten wie de stalker is en vooral waarom hij achter Pip aan zit.

Holly Jackson weet daarna een ongelooflijke twist in het verhaal te gooien die de lezer met open mond zal achterlaten. Het is spannend, gedurfd en iets wat ik nog niet eerder in een young adult boek heb gezien. De lezer zit op het puntje van zijn stoel en Holly Jackson neemt je helemaal mee... totdat het moment voorbij is en ze de gebeurtenissen erna ontzettend lang uitrekt. Hierdoor neemt het boek weer af in spanning en is het net als aan het begin van het boek vrij langdradig. Het verhaal vordert maar traag en ondanks dat wat Holly Jackson schrijft zeker goed is, mist er spanning. Dit is ontzettend jammer. Als het maar liefst 525 pagina's tellende boek zo'n 100 pagina's minder had gehad, was de lezer veel geboeider gebleven.

Wel moet er gezegd worden dat Holly Jackson de personages zo weet uit te diepen dat ze je echt weten te raken. Pip en Ravi hebben samen een plekje in het hart van de lezer veroverd. Toch kunnen deze leuke karakters er niet voor zorgen dat het boek naar een hoger niveau wordt getild. Van de drie boeken in deze serie is het laatste deel helaas ook het minste.

Zo lief als de dood van Holly Jackson begint aardig, maar traag. Dan weet de auteur spanning toe te voegen die naar een bijzondere climax leidt en de lezer sidderend van spanning laat smachten naar meer... om vervolgens weer terug te keren naar een relatief traag tempo waardoor de lezer soms zelfs zijn gedachten laat afdwalen. Zo lief als de dood is zeker geen slecht boek, maar weet de hooggespannen verwachtingen van de eerste twee delen niet waar te maken. Zo lief als de dood van Holly Jackson krijgt van mij dan ook 3 hartjes.

Zo lief als de dood

1  2  3  4  5

Detective Pip Fitz-Amobi is inmiddels wel gewend aan online-doodsbedreigingen. Maar er is er een die haar niet loslaat, iemand die maar blijft vragen: wie zal je zoeken als jíj degene bent die verdwijnt? En de bedreigingen zijn niet alleen online, Pip heeft een stalker die weet waar ze woont. De politie weigert iets te doen en dan vindt Pip zelf een link tussen haar stalker en een lokale seriemoordenaar. De moordenaar zit al zes jaar in de gevangenis, maar Pip vermoedt dat de verkeerde man gepakt is…
    Dit langverwachte derde deel belooft net zo’n succes te worden als het prijswinnende Moordgids voor lieve meisjes, dat ook in Nederland wordt omarmd door jonge en oudere fans.