De laatste zomer - Lydia Millet RECENSIE

Recensie: De laatste zomer - Lydia Millet

Eve brengt met haar familie en een aantal bevriende families de zomer door in een groot landhuis bij zee. Met alle kinderen proberen ze vooral zoveel mogelijk afstand te houden van hun ouders. Daarnaast komen er steeds meer tekenen dat de wereld dreigt te vergaan en doen de kinderen alles om te overleven.

Het verhaal van De laatste zomer zit goed in elkaar. Doordat Lydia Millet haar apocalyptische verhaal in een romanvorm heeft gegoten, leest het gemakkelijk weg, maar maakt het verhaal ook dreigender. Op deze manier kun je je heel goed inleven en zie je bijna het einde zelf naderen. Toch zit er ergens iets in het verhaal waardoor het niet helemaal lekker wegleest. Het duurt even om in het verhaal te komen en het zal ook niet voor iedereen gemakkelijk zijn om zich in de hoofdpersonen in te leven. Omdat het verhaal redelijk normaal begint is de omschakeling naar de rampen die zich voltrekken lastig en moet je daar even schakelen voordat je weer goed in het verhaal zit. De laatste zomer is wel een verhaal dat boeit en blijft boeien. Het heeft veel dubbele lagen waardoor het je blijft verrassen.

De schrijfstijl van Lydia Millet is heel toegankelijk en gemakkelijk leesbaar. Het is knap hoe ze belangrijke thema’s op deze toegankelijke wijze weet te brengen. Ook de manier waarop ze verschillende lagen in De laatste zomer weet te bouwen is bewonderenswaardig. Zo legt ze via Jack, het broertje van Eve een link met het verhaal van de zondvloed uit de bijbel. Ze vertelt het verhaal volledig vanuit het perspectief van Eve en laat daarmee vooral het verhaal van die generatie horen. Door dit zo ver uit te vergroten als in De laatste zomer wordt het contrast heel groot, maar het punt van de jongere generatie des te duidelijker. Het maakt het echter ook lastiger om je met de hoofdpersonen te identificeren.

Samengevat is De laatste zomer van Lydia Millet een apocalyptisch verhaal in de jas van een roman. Een prachtige roman en een aanrader voor iedereen die het prettig vindt om na te denken over de wereld en hoe we daar mee om gaan

De laatste zomer

Lydia Millet

16 februari 2022

ISBN 9789029094689
    Uitgever Meulenhoff
    208 pagina's

Meulenhoff

1  2  3  4  5

Deze roman volgt een groep van twaalf kinderen die met hun families op vakantie zijn in een groot landhuis aan een meer. De jongeren zetten zich af tegen hun ouders – die hun dagen slijten in een walm van drank, drugs en seks – en voelen zich tegelijkertijd verwaarloosd en onderdrukt. Wanneer een verwoestende storm het zonnige landgoed dreigt te verwoesten, besluiten de leiders van de groep – onder wie Eve – weg te lopen en nemen ze de jongere kinderen mee op een gevaarlijke tocht door de apocalyptische chaos in de buitenwereld.

De rampzalige gebeurtenissen om hen heen beginnen steeds meer te lijken op de verhalen in de versleten kinderbijbel die het broertje van Eve overal met zich meedraagt en zij zet alles op alles om hem in leven te houden.

De laatste zomer is een profetisch, hartverscheurend verhaal over de afstand tussen twee generaties en een beklijvend visioen van wat ons te wachten staat.