Het hart van Weshley Castle - Marina Folkers RECENSIE

Recensie: Het hart van Weshley Castle - Marina Folkers

Het hart van Weshley Castle, van Marina Folkers, is een historische feelgoodroman, niet te verwarren met een historische roman. De uitgever heeft het over 'Outlander meets Pride en Prejudice', maar die vergelijking kan je enigszins op het verkeerde been zetten. Dit boek is een feelgoodroman, die zich afspeelt in Engeland in het verleden, in de tijd van Hendrik de Achtste (zestiende eeuw).

Het is goed om je dit voortdurend te realiseren. Bij een historische roman heb je toch wat andere verwachtingen. Deze vertellen over het algemeen meer over de geschiedenis en vermengen fictie en werkelijkheid. De geschiedenis is in dit boek meer het decor en vormt de verklaring van gebeurtenissen die anno 2022 niet meer plaatsvinden. Als je meer historische romans hebt gelezen die in dezelfde tijd spelen, is het historische aspect in Het hart van Weshley Castle misschien niet heel verrassend.

Het verhaal draait om Aleyah. Zij en haar familie leiden een rondreizend bestaan. Dat leven is niet altijd makkelijk, maar Aleyah is gelukkig. Op een nacht gaat het mis en iedereen om Aleyah heen wordt vermoord. Ze weet zelf te ontkomen, samen met haar beste vriend Manitas. Ze hebben helemaal niets meer: geen paarden, geen kleren, geen geld, geen dak boven hun hoofd. Aleyah gaat dansen in een herberg, in ruil voor slaapplekken in de stallen. Op een avond ziet ze een man, waar ze diep in haar hart voor valt. Volgens Manitas is hij de graaf van Weshley, die verantwoordelijk is voor de moord op hun families. Manitas daagt de graaf uit voor een duel... Aleyah trekt daarna naar Londen en daar treft ze de graaf weer. Ook hij blijkt meer dan geïnteresseerd te zijn in Aleyah.

Het hart van Weshley Castle leest makkelijk en vlot. De beschrijvingen van de omgeving, de gebouwen, de kamers en de kleding zijn duidelijk, waardoor je het verhaal ook in je hoofd al snel tot leven komt. De hoofdstukken zijn niet al te lang en het verhaal komt ook redelijk snel op gang. Het begint met een vrij heftige gebeurtenis en ook aan het einde bouwt Folkers de spanning flink op. Daartussen zijn er wel wat spannende momenten, maar veel minder hevig. Dat maakt dat het boek achteraf gezien vooral ook onderhoudend was.

Het is echter een prima feelgoodverhaal met hoofdpersonen die ogenschijnlijk zo van elkaar verschillen en niet bij elkaar passen, dat de ontwikkeling van hun relatie tot de verbeelding spreekt. Het perspectief van het boek wisselt voortdurend tussen Aleyah en de graaf. Dat maakt dat de vaart goed in het boek zit. Fijn is ook dat ze elkaar aanvullen en er niet veel overlap in de beschrijvingen zit. Hun dialogen zijn verfrissend, op een manier die je niet zo snel verwacht bij de zestiende eeuw.

Marina Folkers heeft verschillende feelgoodromans geschreven die over het algemeen goed ontvangen worden. Het hart van Weshley Castle is haar eerste boek in een historische setting. Het is echt een aanrader voor fans van Marina Folkers en voor feelgoodlezers

Het hart van Weshley Castle

1  2  3  4  5

Engeland, 1546. Bij een brute moordpartij weten alleen Aleyah en Manitas te ontkomen. Ze belanden in een herberg, waar ze kost en inwoning vinden onder voorwaarde dat Aleyah voor de gasten danst. Op een avond ontmoet ze daar een man die haar niet onberoerd laat. Manitas daagt de man, de graaf van Weshley, uit voor een duel. Dan komen ze erachter dat hij achter de aanval zat. Aleyah trekt naar Londen, maar de graaf blijft haar achtervolgen...