Ik zal je nooit meer - Tatjana Almuli RECENSIE

Recensie: Ik zal je nooit meer - Tatjana Almuli

In Ik zal je nooit meer gaat Tatjana Almuli op zoek naar het levensverhaal van haar moeder, die ze op zestienjarige leeftijd verloor. Na het verlies van haar moeder komt Tatjana niet aan rouwen toe, ze gaat haar verdriet uit de weg, tot dat niet meer gaat. En met de groeiende aandacht voor haar verdriet, groeit ook de behoefte om haar moeder te leren kennen. Wie was haar moeder voordat ze haar moeder was? Waarom is ze op jonge leeftijd naar het Amerikaanse eiland Martha's vineyard verhuisd, haar hele familie in Nederland achterlatend?

Ik zal je nooit meer is een prachtig boek over rouw, verdriet, herinneringen en familiegeheimen. Dat Almuli niet schroomt om belangrijke maatschappelijke thema's te bespreken en aan de kaak te stellen, bleek al uit haar vorige boek Knap voor een dik meisje (2019), waarin ze vertelt hoe ze haar leven ervaart als dikke vrouw in een land waar dun zijn de norm is. Dit boek gaat meer over problemen die zich achter gesloten deuren bevinden, zoals het eenzame proces van rouw, of misbruik en verdriet.

Hoewel Tatjana Almuli in Ik zal je nooit meer dus over hele heftige thema's praat, is het absoluut geen somber boek. Als je aan het lezen bent, voel je de levensvreugde die erin vastgelegd zit. Ook is het verhaal interessant en verrassend, en voel je je echt deel van Almuli's zoektocht. Ook de schrijfstijl van Almuli is prachtig, en je weet heel goed met haar verhaal mee te leven. Haar woorden overspoelen je als een meanderend beekje: precies in de juiste doses, en verfrissend, waardoor je er geen genoeg van kunt krijgen.

Het perspectief van waaruit Almuli schrijft is ook heel uitzonderlijk, omdat uitgestelde rouw niet iets is wat in veel boeken voorkomt. Daarom zijn de inzichten van Almuli ook juist zo interessant en belangrijk; ze bieden een inkijkje in een voor velen nog onbekend verhaal. Het verhaal gaat ook over veel meer dan rouw, waardoor het boek echt de moeite waard is.

Uiteindelijk is Ik zal je nooit meer van Tatjana Almuli een prachtig, ontroerend en prikkelend verhaal over een vrouw die op zoek gaat naar haar moeders verleden. Almuli weet op een prachtige manier over rouw te schrijven, waardoor het voor zowel mensen die met rouw te maken hebben (gehad) een aanrader is, maar ook voor mensen die dat niet hebben. Ook de schrijfstijl van Almuli zal veel mensen aanspreken, en fans van haar vorige boek Knap voor een dik meisje, zullen Ik zal je nooit meer ook waarderen.

Ik zal je nooit meer

1  2  3  4  5

Begin jaren tachtig trekt een 21-jarige Nederlandse vrouw uit een gegoede familie in haar eentje naar Martha’s Vineyard, een eiland voor de Amerikaanse kust. Ze zal er tien jaar lang vrij en gelukkig zijn, tot ze met de toekomstige vader van haar kinderen terugkeert naar Nederland.
    Daar krijgt oudste dochter Tatjana flarden mee van het magische eilandleven. Ze vat het plan op om samen met haar moeder terug te keren. De reis komt er nooit van – als Tatjana zestien is overlijdt haar moeder. Aan rouwen komt ze niet toe, ze gaat het verdriet jarenlang uit de weg. Wanneer ze het niet meer kan ontlopen, groeit met het verdriet ook de behoefte om haar moeder opnieuw te leren kennen.
    Wie was ze voordat ze haar moeder was? Wie was ze op Martha’s Vineyard? Waarom heeft ze eigenlijk zo jong alles in Nederland achter zich gelaten? Heel wat mensen in Tatjana’s omgeving blijken een antwoord op die laatste vraag te kunnen geven, dat het leven van haar moeder in een heel ander daglicht stelt.