Het Zustertapijt - Lars Mytting RECENSIE

Recensie: Het Zustertapijt - Lars Mytting

Na het verschijnen van De Zusterklokken hebben velen reikhalzend uitgekeken naar het vervolg. Dat is er nu onder de titel Het Zustertapijt. Lars Mytting (1968) maakt duidelijk waarom hij tot de Noorse bestsellerauteurs wordt gerekend.

Ook in dit deel van de familiesaga etaleert hij zijn grote inlevingsvermogen in wat zich afspeelt op het Noorse platteland. Het verhaal dat stoelt op een Siamese tweeling Hekne, bijzonder bedreven in de weefkunst. Aan haar verscheiden kleven twee kerkklokken en een bijzonder tapijt. Een tragedie bovendien waarin Schotse krijgers de eerste viool spelen. Nazaten en een dominee in het Butangen van de zussen stoppen al hun energie in het doorgronden van de geheimen en het traceren van de naar haar genoemde klokken.

Mytting dompelt je onder in gewoonten en tradities die binden en knellen, laat je ruiken aan de nestgeur van een familie vol tegenstrijdigheden. Mooie jachttaferelen waarbij twee jagers, ogenschijnlijke vreemden voor elkaar, heel veel dichter bij elkaar staan dan ze kunnen vermoeden. En als dat besef er uiteindelijk is, volgt onmiddellijk de verwijdering. Overgoten door de pijn van de Eerste Wereldoorlog.

Mooie beschrijving van wat mensen in gemeenschappelijke armoede bereiken, hoe hun oprechtheid trotse overheersing doet sneven. De spanning over tapijt en klokken hangt boven ieder van de drie verhalen. Het verhaal loopt nooit weg, krijgt bladzijde voor bladzijde nieuwe voeding waardoor de honger naar het vervolg nooit wordt gestild.

'Ruwe bolsters blanke pit' past naadloos bij de epische trilogie. Mannen die zichzelf en anderen verdriet bezorgen omdat ze hun gevoelens wegstoppen in een jarenlange worsteling. Prachtige karaktertekeningen, een ode tevens aan de Noorse natuur, aan de flora en fauna. Een roman waarin geloof en bijgeloof een grote rol spelen.

De auteur prikkelt de fantasie met raadselachtige wendingen die grenzen aan het onbestaanbare. Komt het geheim van de kerkklokken boven water? Het Zustertapijt geeft er een antwoord op. Twee delen brachten een vat vol beleving. Een historische roman, waarbij de schrijver zich liet inspireren door eeuwenoude volksverhalen, in dit geval uit het Noorse Gudbrandsdal. We zijn met een hele schare lezers benieuwd naar wat het afsluitende derde deel ons brengt. Kan Mytting dit niveau drievoudig vasthouden?

Het Zustertapijt

Lars Mytting

24 januari 2022

ISBN 9789025471026
    Uitgever Atlas
    432 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Het is 1903, en er zijn 22 jaren verstreken sinds dominee Kai Schweigaard terugkeerde naar Butangen met de pasgeboren zoon van Astrid Hekne in zijn armen. Jehans is nu volwassen en leeft onder armoedige omstandigheden op een pachtboerderijtje, verstoten door zijn eigen familie. Hij trekt graag de bergen in, waar hij vrij is, om te vissen en op rendieren te jagen. Op een ochtend in augustus schiet Jehans een grote rendierbok en ontmoet hij een Engelse jager met wie hij zich wonderlijk verbonden voelt. De ontmoeting zal het leven van beiden ingrijpend veranderen. Dominee Schweigaard bezoekt ondertussen trouw het keurig verzorgde graf van Astrid naast de nieuwe kerk van Butangen. Hij wordt gekweld door herinneringen aan Astrid maar ook aan de machtige kerkklokken van Butangen, die ooit door zijn toedoen van elkaar gescheiden werden. Om het onrecht dat hij Astrid heeft aangedaan ongedaan te maken wil hij de Zusterklokken weer bij elkaar brengen en het Zustertapijt vinden: het legendarische, verloren gewaande wandtapijt dat ooit geweven is door twee met elkaar vergroeide Hekne-zusters, waarin de toekomst – ook die van Jehans en de Engelse jager – wordt voorspeld.