De drakenleerling - Alastair Chisholm RECENSIE

Recensie: De drakenleerling - Alastair Chisholm

Wanneer Tomás zijn vader aan het helpen is in de smidse om drakenzwaarden te maken, ziet hij in het vuur een lang en knokig gezicht dat hem waarschuwt om zich klaar te maken. Niet lang daarna wordt hij meegenomen als leerling, maar in plaats van de opleiding tot klerk, komt hij terecht op een heel andere soort school. Eentje met draken! Zal Tomás er in slagen de aan hem gekoppelde draak onder controle te krijgen?

De drakenleerling is het eerste deel in de serie Drakenstorm waarin Tomás ontdekt dat hij een Drakenziener is. Een korte inleiding zorgt ervoor dat je onmiddellijk sympathie krijgt voor het hoofdpersonage en dat je nieuwsgierigheid geprikkeld wordt. De sfeer is prettig vanaf de start. Al gebeuren er soms spannende dingen, je hebt steeds het vertrouwen dat het wel goed komt.

Alastair Crisholm weet hoe hij met weinig woorden een situatie duidelijk moet schetsen. Er staan nergens overbodige beschrijvingen op de bladzijden, maar toch kan je je heel goed een voorstelling maken van het vertelde. De schrijfstijl is erg eenvoudig en dat betekent dat de doelgroep van zeven tot negen jaar De drakenleerling vrij snel zelf moeten kunnen lezen. De zinnen zijn zowel enkelvoudig als samengesteld, dus erg onervaren lezertjes zullen wel veel moeite moeten doen. Zij zijn waarschijnlijk meer gebaat bij voorlezen.

De verhaallijn is duidelijk en de personages zijn divers en hebben herkenbare elementen waardoor lezers er zich makkelijk mee kunnen identificeren. De draken zijn aanwezig in het verhaal, maar overheersen niet. Ze maken het geheel zeker wel een stuk smakelijker want welk kind houdt nu niet van verhalen met draken?

De illustraties in het boek zijn van de hand van Daniëlle Futselaar. De zwart-wit tekeningen zijn erg schaars en heel eenvoudig. De meeste voegen weinig tot niets toe aan het verhaal en lijken meer te dienen als onderbreking van de volle bladzijden tekst. Toch zijn de illustraties van de draken wel heel leuk en geven ze de verscheidenheid van de verschillende draken weer.

De drakenleerling is een mooi afgerond verhaal, maar er is ruimte genoeg voor een vervolg met nieuwe avonturen. Aangezien het een eerste deel is in een serie en het dus grotendeels een inleiding is in een nieuwe setting, is het afwachten waar Chisholm in zijn volgende deel mee komt aanzetten, maar er zijn zeker al wat zaadjes geplant. Dit eerste deel in de serie Drakenstorm is een makkelijk leesbaar, dun boekje met een avontuurlijke sfeer. Er is genoeg om de doelgroep zoet mee te houden voor een tijdje, maar door de eenvoud steekt het niet boven het maaiveld uit. Misschien dat een volgende deel wat extra's aan de verhaallijn kan toevoegen waardoor het geheel gaat sprankelen.

Drakenstorm - De drakenleerling

1  2  3  4  5

Spannende nieuwe serie voor jongens en meisjes over geheimzinnige draken die je niet zomaar kunt zien.

Tom hapte naar adem. Een echte draak! Het was een draak! Hij wilde eigenlijk hard wegrennen. In plaats daarvan stak hij langzaam zijn hand uit en raakte voorzichtig de snuit van de draak aan.

Tom ontdekt dat hij een Drakenziener is. In het diepste geheim leert hij hoe hij zijn eigen draak kan oproepen en trainen. Hij leert drakenracen en hij ontdekt hoe gevaarlijk het is – draken zijn de inzet van een machtsspel tussen de oude en de nieuwe macht. En als Drakenziener moet Tom alles achterlaten: zijn huis, zijn ouders. Kan hij dat wel?