Ochtendmens - Katherine Heiny RECENSIE

Recensie: Ochtendmens - Katherine Heiny

Ochtendmens van Katherine Heiny is een roman die heerlijk wegleest, vol geestige hersenspinsels, rake observaties op het moderne huwelijk en ouderschap en excentrieke personages die met veel plezier worden toegevoegd aan de verhaallijn.

Jane is juffrouw van groep 4 en hopeloos verliefd op Duncan. Duncan houdt echter van kortstondige flirts en ziet geen toekomst in zijn liefdesleven. Daarnaast hebben bijna alle vrouwen in Boyne City het bed met hem gedeeld. Jane zal er dus aan moeten wennen dat ze Duncan met een hoop andere vrouwen moet delen. Zo ook met Aggie, een prachtige vrouw, geweldige kok en één van de weinige serieuze exen van Duncan. Duncan maait nog steeds het gras van Aggie en zal alle klusjes in huis voor haar doen, aangezien haar man Gary dit niet zal doen. Een auto-ongeluk, veroorzaakt door de vervelende moeder van Jane, zorgt ervoor dat Jane voor altijd verbonden zal zijn met Duncan, Aggie en Jimmy. Zou Duncan ooit helemaal van haar zijn?

The Washington Post beschrijft Ochtendmens als 'De grappigste roman van het jaar.' Heiny weet, middels de gedachten van Jane, vele hilarische momenten in het boek te vangen. Met name als Jane in een situatie zit die ze liever gemeden had, komt ze erg grappig uit de hoek. Toch wordt er ook een serieuze boodschap meegegeven door Heiny. De excentrieke personages in het boek, die vol plezier beschreven zijn, zijn niet alleen maar leuk of alleen maar vervelend. Jane leert in het boek omgaan met de tegenslagen in het leven en leert dat de mensen in haar omgeving nou eenmaal de mensen zijn waar ze het mee moet doen. Heiny laat je nadenken over je eigen familie en vriendenkring en de keuze om wel of niet met iemand om te blijven gaan.

Heiny heeft ervoor gekozen om het verhaal in Ochtendmens af te laten spelen in Boyne City, een klein dorp, waar iedereen elkaar kent. Wanneer je vandaag met de barvrouw flirt, weet morgen je hele omgeving het. Iedereen die uit een dorp komt herkent deze setting meteen. Het voelt heel knus en vertrouwd, maar zorgt er ook voor dat niets meer een geheim is. Vandaar dat Jane zich bij iedere vrouw die ze ontmoet moet afvragen of deze al met Duncan in bed heeft gelegen. De locatie versterkt het gevoel van het boek.

Ochtendmens maakt sprongen in de tijd, waardoor vooral de levensperiodes naar voren komen waarin iets gebeurt. Heiny maakt geen gebruik van lange idyllische beschrijvingen en houdt de vaart in het boek. Kortom een roman die lekker wegleest, vol humor, eigentijdse situaties en excentrieke personages.

Ochtendmens - Katherine Heiny

Ochtendmens

1  2  3  4  5

Jane, lerares van groep vier, valt als een blok voor Duncan: hij is charmant, goedhartig en knap, maar helaas is hij ook met bijna iedere vrouw in Boyne City naar bed geweest. Jane kan ermee leven dat hij een beruchte verleider is, maar vindt het lastiger om Duncan met zo veel anderen te moeten delen: zijn ex-vrouw Aggie voor wie hij nog steeds het gras maait, zijn collega Jimmy die continu binnenloopt, en vele anderen die zich met hun leven bemoeien. Een auto-ongeluk zorgt ervoor dat Jane permanent verbonden raakt met Duncan, Aggie en Jimmy, en ze beseft dat hij nooit helemaal van haar zal zijn.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane