De jasmijnvilla - Elena Conrad RECENSIE

Recensie: De jasmijnvilla - Elena Conrad

De Duitse advocate Giulia weet amper wat over het verleden van haar Italiaanse moeder Pina. Ze is dan ook enorm verbaasd als Pina ineens de villa van haar vader erft. Ze wist zelfs niet eens dat haar grootvader de afgelopen jaren nog in leven was. Omdat haar moeder er niet over wil praten, reist Giulia af naar de Ligurische kust, waar de villa staat, met een olijfboomgaard en een jasmijntuin. Erg vriendelijk wordt ze er niet verwelkomd, want iedereen verwacht dat de familie die nooit op bezoek kwam, het huis vast aan de hoogste bieder zal verkopen om er goed geld aan te verdienen. Toch raakt Giulia al snel betoverd door de prachtige omgeving, en door buurman Marco. Maar de toekomst van het huis is volledig in handen van haar moeder, die zo snel mogelijk van het huis af wil.

Al meer dan dertig jaar reist Elena Conrad regelmatig naar de Ligurische kust om daar te ontspannen tussen de bergen en de zee. Die omgeving inspireerde haar tot het schrijven van De Jasmijnvilla, het eerste deel van De Jasmijnserie. Dat Conrad het daar in het noordwesten van Italië geweldig vindt, spat van de pagina's in dit boek. Vol liefde voor de omgeving beschrijft ze het klassieke charmante Italië, met wapperen wasgoed, oude mannen die gezamenlijk een caffè drinken, gelato in alle smaken en de in het zwarte geklede nonna die met de buren staat te kletsen. De zee glinstert, de jasmijn geurt, en samen met hoofdpersoon Giulia maakt de lezer uitgebreide wandelingen.

Erg origineel is het allemaal niet. Noem een willekeurig boek waarin een buitenlander afreist naar Italië voor een vakantie/kookcursus/nieuwe toekomst, en je krijgt hetzelfde zonnige land voorgeschoteld (denk Nicky Pellegrino, Erica James, Catherine Mangan...). Zoals ieder hoofdpersonage wordt ook Giulia verliefd op het land en de mensen (en één persoon in het bijzonder). En dan volgt het dilemma: teruggaan of blijven? Opvallend is wel dat Conrad in De Jasmijnvilla ook oog heeft voor de keerzijde van die liefde voor Italië. Volledige dorpen komen zo in handen van mensen die er slechts een aantal weken per jaar zijn, waardoor de levendigheid verdwijnt en de huizenprijzen omhoog schieten. Dit stukje actualiteit wordt belichaamd door 'de Milanees', die door zijn rivaliteit met love interest Marco naast de keuze tussen land en geld, ook meteen het stukje romantiek iets spannender maakt.

Want uiteindelijk is dat waarom je een boek als De Jasmijnvilla leest. Je wílt ook dat zonnige Italië, de mooie omgevingsschetsen en kriebels in je buik voor een mooie man. Conrad doet hiervoor flink haar best, maar moet wel echt even op gang komen. De eerste dagen van Giulia's bezoek voelen als 'je had erbij moeten zijn.' De beschrijvingen blijven wat afstandelijk en bij de zoveelste 'het smaakte verrukkelijk' denk je als lezer: het zal wel. Giulia is ook niet altijd even goed te begrijpen. Ze gaat logeren in een huis dat ze niet kent en doet er een aantal dagen over om alle kamers te bekijken. Onbegrijpelijk voor iedere vakantieganger die bij aankomst meteen alle deuren van het logeeradres opentrekt en in iedere kast kijkt.

Ook vertelt Conrad Giulia's verhaal vanuit de derde persoon en heeft ze er geen moeite mee ineens het vertelperspectief te verschuiven naar een ander. Zo kom je wel meer over de beweegredenen van het doen en laten van onder meer Marco, zijn vader en 'de Milanees' te weten. Maar het maakt ook dat je wat lastiger écht goed in iemands hoofd kunt kruipen. Toch wordt De Jasmijnvilla langzaam gelukkig wel het plezierige boek dat je zittend in de zon hoopte te lezen. De plotselinge liefde voor Marco voel je als lezer misschien minder, maar die verhaallijn houdt het verhaal van Giulia wel interessant. Samen met het mysterie van haar moeders plotselinge vertrek jaren geleden. Want waarom is Pina nooit meer terug geweest en wil ze niets te maken hebben met het huis van haar vader? Zo wordt Conrads De Jasmijnvilla toch nog een boek waarvan je inderdaad nog wel een volgend deel wil lezen.

De Jasmijnserie 1 - De Jasmijnvilla

1  2  3  4  5

Giulia krijgt verrassend nieuws uit Italië: ze erft de prachtig geel geverfde villa inclusief jasmijn- en olijfboomgaard van haar Italiaanse grootvader. Dus vertrekt ze meteen naar de Ligurische kust, de plek waar haar moeder is opgegroeid en waar ze al snel wordt betoverd door de ongelofelijke schoonheid van het gebied.

Maar de buren wantrouwen de buitenlandse erfgename. Alleen leeftijdsgenoot Marco verwelkomt haar vriendelijk. Langzamerhand komt Giulia erachter dat er meer aan de hand is rondom de villa op een klif boven de zee. Want waarom heeft haar moeder destijds het contact met haar familie verbroken? Waarom zijn de Italianen zo afstandelijk? En vooral: moet ze de villa verkopen of wordt dit haar nieuwe thuis?