Jij wordt nog eens mijn dood - Karen M. Mcmanus RECENSIE

Recensie: Jij wordt nog eens mijn dood -  Karen M. Mcmanus

Ivy, Mateo en Cal waren vroeger beste vrienden maar zijn uit elkaar gegroeid. Wanneer ze elkaar een aantal jaar later toevallig kruizen op de parkeerplaats bij school, besluiten ze samen te gaan spijbelen. Helaas verandert het spijbeluitje al snel in 'de klooterigste dag ooit', wanneer ze een klasgenoot volgen naar zijn eigen dood toe. Ze raken ongewild betrokken bij de moord van de jongen. Wanneer één van hen gelinkt wordt met de moord proberen ze er alles aan te doen om erachter te komen wat er echt is gebeurd. Alle drie hebben ze een reden om hem te haten.

Jij wordt nog eens mijn dood komt vrij traag op gang. De eerste hoofdstukken zijn echt om kennis te maken met de personages. Wanneer de zoektocht begint naar wat er precies is gebeurd, begint dit ook nog vrij traag. De eerste aanwijzingen krijg je dan ook wat langzamer, maar vanaf de tweede helft begint de spanning echt te stijgen. Je komt het ene na het andere geheim te weten en steeds wordt alles wat meer duidelijker. Vanaf dan vlieg je echt door het boek heen en moet je alle losse endjes aan elkaar kunnen knopen.

Het verhaal is geschreven vanuit drie verschillende personages; Mateo, Ivy en Cal. Allemaal hebben ze zo hun problemen; Ivy probeert haar hoogbegaafde broer bij te benen, Mateo heeft drie verschillende banen om geld voor thuis te verdienen en Cal heeft het druk met zijn nieuwe liefdes. Alle drie de personages zijn interessant omdat ze ook alle drie een geheim met zich meedragen waar je als lezer ook niks vanaf weet. Ook is het leuk om te lezen hoe drie totaal verschillende personages dezelfde situatie meemaken. Dit maakt het verhaal nog dynamischer. Verder heb je nog het perspectief van een youtube kanaal dat twee jongens hebben van de school waar de drie vrienden op zitten. Dit is wel een goede toevoeging omdat je als lezer er zo ook achter komt hoe iedereen op school op de situatie van de vermoorde jongen reageert en hoe de verdenkingen daar tot stand komen.

Wat Karen heel goed doet is heel veel verwarring zaaien in het boek. Wanneer je denkt het uitgevogeld te hebben, komt ze wel weer met een nieuwe plottwist en ben je het weer volledig kwijt. Ze laat veel onbeantwoord en zorgt voor veel spanning wat ervoor zorgt dat Jij wordt nog eens mijn dood een echte YA trhiller is. Karen heeft een vlotte schrijfstijl waardoor het boek heerlijk doorleest. Tegen het einde aan weet Karen nog met een paar heerlijk plottwisten te komen. De ontknoping is zoals we van haar gewend zijn weer shockerend en totaal niet voorspelbaar.

Met het onwijs sterke plot en de goed uitgewerkte personages weet Karen weer een heerlijke Ya thriller neer te zetten. De spannende en verassende wendingen zorgen ervoor dat je af en toe echt een adempauze nodig hebt. Jij wordt nog eens mijn dood weet de lezer tot aan de laatste bladzijde vast te houden en komt met een einde waar je van in shock bent.

Recensie: Jij wordt nog eens mijn dood -  Karen M. Mcmanus

Jij wordt nog eens mijn dood

1  2  3  4  5

Een epische spijbeldag van drie oude vrienden eindigt fataal

Ivy, Mateo en Cal waren ooit dikke vrienden. Nu zitten ze alleen nog op dezelfde school en hebben ze alle drie een verschrikkelijke dag… Ivy verloor een studentenraadsverkiezing, Mateo probeert school met twee drukke banen te combineren en Cal heeft alweer een blauwtje gelopen. Dus wanneer ze elkaar op de campus tegenkomen, besluiten ze om samen te spijbelen. Ze gaan met zijn drieën de stad in, net zoals vroeger. Behalve dat ze elkaar nog amper wat te zeggen hebben, totdat ze een andere student zien spijbelen en hem volgen naar de plaats delict van zijn eigen moord. Hun dag verandert van saai in dodelijk. En het wordt nog erger als blijkt dat ze allemaal een connectie met de dode student hebben. En ze verbergen allemaal iets. Was hun toevallige hereniging misschien toch niet zo toevallig?