Herfst op Gotland - Håkan Nesser RECENSIE

Recensie: Herfst op Gotland - Håkan Nesser

Eva Backman trekt zich samen met inspecteur Barbarotti terug op het eiland Gotland. Er loopt namelijk een intern onderzoek naar Eva vanwege een noodlottige gebeurtenis. Ze gaan samen naar het eiland om tot rust te komen en het onderzoek af te wachten. De rust die ze zouden willen is alleen ver te zoeken. Op het eiland denkt Babarotti namelijk een man, een buschauffeur om precies te zijn, te herkennen die zes jaar geleden het slachtoffer is geworden van een misdrijf. Alleen werd zijn lichaam toen nooit gevonden...

Herfst op Gotland is het zesde deel van de Inspecteur Barbarotti-serie, maar dit boek is goed los te lezen. De personages worden in dit boek goed geïntroduceerd en het verhaal staat los van de eerdere delen. Mocht je dus nog niet eerder een boek uit deze serie hebben gelezen, dan kun je prima met Herfst op Gotland starten!

Het begin van het boek kan ietwat verwarrend zijn, omdat je niet weet met wie je meeleest en waar het verhaal precies naartoe gaat werken. Dit onbekende personage schept in eerste instantie wat verwarring bij de lezer en wanneer je eenmaal een beetje begint te wennen aan het personage en het verhaal, maakt het boek een sprong in de tijd. Vervolgens blijf je wisselen tussen deze twee periodes, waardoor je als lezer in het begin goed je aandacht bij het verhaal moet houden. Het kan wat lastig zijn om goed in het verhaal te komen met deze wisselingen, maar wanneer je hier eenmaal aan gewend bent en doorhebt met welke personages je allemaal meeleest, storen de wisselingen in het verhaal niet meer.

Håkan Nesser weet in Herfst op Gotland de twee hoofpersonages ontzettend goed uit te werken. Het zijn echt driedimensionale karakters geworden waarmee je meeleeft. De twee personages hebben daarnaast ook nog eens hele goede chemie samen, waardoor het boek ontzettend prettig wegleest. De auteur heeft een hele fijne, vlotte schrijfstijl. Håkan Nesser weet veel details in het verhaal te brengen waardoor je de plaatsen, en met name het eiland Gotland, echt goed voor je ziet, zonder dat het langdradig wordt. De perfecte schrijfstijl voor een thriller! Dit zorgt ervoor dat je telkens door wil blijven lezen en je het boek snel uithebt.

Håkan Nesser weet in Herfst op Gotland goed toe te werken naar een climax met een twist die zelfs de doorgewinterde thrillerlezer zou kunnen verrassen! Dit is erg knap gedaan en laat de lezer vol verwondering en verbazing achter na het lezen van het boek, waardoor dit toch zeker een bovengemiddelde thriller is. Het boek laat je na het dichtklappen niet meteen los en laat de lezer nog even nadenken over wat hij of zij zojuist heeft gelezen.

Ben je gek op thrillers? Dan is Herfst op Gotland zeker een aanrader. Ondanks het ietwat verwarrende begin zit het verhaal verder goed in elkaar, de personages zijn goed uitgewerkt en Håkan Nesser weet een twist in het verhaal te verwerken die zelfs de doorgewinterde thrillerlezer kan verrassen. Herfst op Gotland heeft eigenlijk alle elementen in zich om een sterke thriller te zijn. Het boek krijgt dan ook 4 hartjes

Herfst op Gotland

1  2  3  4  5

Inspecteur Barbarotti en zijn partner Eva Backman besluiten zich tijdelijk terug te trekken op het herfstachtige Gotland. Er loopt namelijk een intern onderzoek in Stockholm tegen Backman nadat ze haar dienstwapen gebruikte tijdens een operatie.
    Maar de rust is bedrieglijk. Barbarotti meent op het eiland de raadselachtige buschauffeur te herkennen die zes jaar geleden het slachtoffer was van een misdrijf zonder dat zijn lichaam ooit werd gevonden…