Gedachten over rouw - Chimamanda Ngozi Adichie RECENSIE

Recensie: Gedachten over rouw - Chimamanda Ngozi Adichie

Midden in de coronapandemie komt de vader van Chimamanda Ngozi Adichie, de schrijfster en tevens de hoofdpersoon van het boek, te overlijden in Nigeria. De dood van deze emiritus hoogleraar komt onverwacht en de schrijfster heeft het er erg moeilijk mee, want ze is een echt vaderskind. Zij zit ver weg in Amerika en kan niet geloven dat het waar is. Ze weet ook niet goed hoe ze er mee om moet gaan: "Nee! Vertel het aan niemand, want als we het aan de mensen zeggen, wordt het waar." In dit korte verhaal neemt Chimamanda Ngozi Adichie de lezer mee in haar onderzoek naar de aard van verdriet en rouw.

De schrijfster heeft een hele pakkende schrijfstijl. Ook al is Gedachten over rouw een kort verhaal, ze weet je te pakken met zinnen die doorspekt zijn van pijn en verdriet. 'Meer dan troost leveren mijn herinneringen onloochenbare pijnprikkels op die duidelijk maken 'Dit zul je nooit meer meemaken.'' De allerlaatste zin van het boek, zonder deze hier te citeren, heeft erg veel indruk op me gemaakt en heeft nog lang op me doorgewerkt. Erg ontroerend en tegelijkertijd ook confronterend.

Gedachten over rouw telt slechts 87 bladzijdes en toch kun je je als lezer heel goed inleven in de hoofdpersoon. Je leeft mee met haar verdriet en je wordt meegenomen in haar proces van rouw. ''Hij was achtentachtig' is uitermate krenkend want leeftijd doet er niet toe bij rouw; waar het om gaat is niet hoe oud hij was, maar hoe geliefd.' Ook voel je mee met haar vierjarige dochter: 'Mama is verdrietig omdat opa gestorven is.'

De cover is mooi gekozen. Een zwarte omslag met een uitsnede van een vrouw aan een bureau. De vrouw leunt met haar ellebogen op tafel en ze leunt met haar hoofd op haar handen. Het lijkt wel of je als lezer zo een inkijkje krijgt in de ziel van onze hoofdpersoon, schrijfster Chimamanda Ngozi Adichie.

Gedachten over rouw is een verhaal dat binnenkomt. Iedereen krijgt vroeg of laat te maken met de dood, met het afscheid nemen van een geliefde (ouder). Gedachten over rouw is een aanrader voor mensen die rouwen, zodat je kunt zien dat je niet de enige bent die door een dergelijk rouwproces heen gaat. Van ongeloof tot boosheid en verdriet. Het kan ook helpend zijn om dit boek te lezen als je in je omgeving iemand kent die een dierbare is verloren. Wellicht kun je hem of haar dan ook beter begrijpen en helpen. Een prachtig kort verhaal en nogmaals: van de laatste zin kan ik nog steeds volschieten. Chapeau

Gedachten over rouw

1  2  3  4  5

‘Rouw is een wreed soort leerproces. Je leert hoe rauw rouw kan zijn, doortrokken van woede. Hoe oppervlakkig condoleances kunnen klinken. Je leert hoezeer het bij rouw om woorden gaat, het gebrek aan woorden en het zoeken naar woorden.’

Op 10 juni 2020 overlijdt onverwacht emeritus professor James Nwoye Adichie in Nigeria. In Gedachten over rouw herdenkt Chimamanda Ngozi Adichie haar geliefde vader. Ze is een zelfverklaard vaderskind, en haar herinneringen vormen een eerbetoon aan een leven van liefdadigheid en wijsheid. Gedachten over rouw is het verhaal van de onvoorwaardelijke liefde van een dochter voor haar vader, en een indringend onderzoek naar de aard van verdriet en rouw.