Tijdgeesten 1: De magische tafel - Victor Pineiro RECENSIE

Recensie: Tijdgeesten 1 - De magische tafel - Victor Pineiro

De twaalfjarige Javier en zijn zusje Brady, moeten met hun vader me naar supersaaie plekken, en deze keer is dat een antiekwinkel. Het enige leuke is dat Javi's vriend Will Green mee mag, ook wel Wiki genoemd, omdat hij wel een professor lijkt. Na wat zoeken koopt hun vader een bijzondere eettafel. De tafel lijkt wel te spinnen wanneer je er dichtbij komt. Wanneer Javi en Wiki op school de opdracht krijgen om een diner te organiseren voor drie personen naar keuze, levend of dood, heeft Javi Wiki's hulp nodig. Want koken en eten daar houdt Javi wel van, maar om te bedenken wie hij zal uitnodigen voor zijn diner kan hij Wiki's ideeën wel gebruiken. Wanneer de gastenlijst compleet is begint de tafel weer te spinnen en begint er een groot avontuur. Want...... er zijn goede en slechte gasten!

De magische tafel is het eerste deel in de serie Tijdgeesten geschreven door Victor Peneiro. De serie zal een echte fantasy serie worden en zal dan ook vol staan met fantasierijke gebeurtenissen en onverklaarbare situaties. In dit deel maken we kennis met Javi en zijn zusje Brady. Javi staat er op school niet zo heel goed voor en eigenlijk denkt hij liever alleen maar aan eten, vooral aan sandwiches. Zijn zusje is gevat en niet op haar mondje gevallen. Ze heeft vaak goede ideeën en laat graag van zich horen.

Wanneer de vader van Javi een bijzondere tafel in huis haalt begint het avontuur al snel. Omdat ze als schoolopdracht een opstel moeten schrijven over een diner waarbij je iedereen mag uit nodigen, levend of dood, stellen ze een gastenlijst op. Javi's vriend Wiki helpt met het bedenken van de gasten en naast de jonge Mozart en de Earl of Sandwich nodigen ze ook Edward Teach uit. Leuk bedacht door Wiki, maar Teach staat ook wel bekend als piraat Zwartbaard.  En voordat de vrienden de gasten terugsturen in de tijd ontsnapt deze beruchte piraat. Zwartbaard wil de tafel gebruiken om de moderne wereld te veroveren, maar daar willen Javi, Brady en Wiki natuurlijk een stokje voor steken. Hoe gevaarlijk is Zwartbaard eigenlijk voor deze moderne wereld?

De schrijfstijl van Victo Pineiro is erg prettig en er zit veel vaart in het verhaal. Meteen vanaf bladzijde 1 stap je in een avontuur, en zonder een lange inleiding maken we kennis met de personages. De magische tafel is gevuld met humor en woordgrapjes, en de korte dialogen zorgen ervoor dat je je onderdeel voelt van het verhaal. De vlotte Brady die haar praatje klaar heeft, de kennis van Wiki en de Sandwichtheorie van Javi kleuren het verhaal, maar ook de andere personages mogen er zijn.

Zwartbaard wordt goed maar duister neergezet en de leerkrachten van Finistere, hun school, hebben iets eigenaardigs. Ook heb je snel in de gaten dat tante Nancy, die wel houdt van een avontuur, ook meer in haar schild voert.

Dat dit boek een spannend avontuur is, spreekt voor zich, maar ook de thema's vriendschap en magie komen duidelijk naar voren.  De kaft van het boek laat zien dat er spanning te vinden is in dit boek en de blauwe kleur met het licht op de piraat geeft een onheilspellend gevoel.

Voor lezers die wel houden van avontuur en magie, humor en spanning is De magische tafel echt een aanrader. Het zet je zelf ook wel aan het denken over wie jij zou uitnodigen voor een diner wanneer je drie personen mag kiezen. De beeldende schrijfstijl zorgt ervoor dat je de sfeer van het boek bijna kunt proeven, net zoals de kookkunsten van Javi.

Tijdgeesten, de Magische tafel krijgt van mij 4 sterren. Het boek neemt je mee naar een heerlijke fantasiewereld en doet je uitkijken naar het volgende deel!

Tijdgeesten 1 - De magische tafel

1  2  3  4  5

Pas op wie je aan tafel uitnodigt… je hebt goede en slechte gasten! Omdat hun vader graag kinderen ‘martelt’, moeten Bradi en Javi mee naar de saaiste plekken: musea en rommelmarkten! Op een dag koopt hij er een antieke tafel, die een brommend geluid maakt… Een magische tafel? Boeiend! Liever hadden Bradi en Javi een vliegende tapijt! Op school, een middeleeuws kasteel met een kerker, krijgt Bradi een vreemde opdracht: ‘Schrijf een opstel over een diner met drie gasten uit de wereldgeschiedenis!’ Maar wanneer Bradi zijn gastenlijst samenstelt, begint de tafel oorverdovend te brommen. Dan gebeurt er iets heel merkwaardigs…