Waar rook is - Björn Paqualin RECENSIE

Recensie: Waar rook is - Björn Paqualin

Midden in de grootste bosbrand in Zweden wordt een in stukken gesneden lichaam gevonden. Rechercheur Stella Robertsson wordt ingevlogen om de zaak op te lossen met lokale rechercheur Tommy Reyer. De brand en verjaring van de moord zorgen ervoor dat Stella en Tommy moeite hebben met het oplossen ervan. Ze komen steeds dichter bij de ontknoping waarbij Stella eigenaardige keuzes maakt om tot de waarheid te komen, wat niet de minste consequenties heeft voor haar. Lukt het ze om de uiteindelijke waarheid boven water te krijgen?

Waar Rook is is deel één van de Stella Robertsson trilogie geschreven door Björn Paqualin. Paqualin is een Zweedse scenarioschrijver en Waar Rook is is zijn debuutthriller. Het boek is opgedeeld in verschillende delen en kent vrij korte hoofdstuk. Dit in combinatie met de beeldende schrijfstijl en het benauwende gevoel wat Paqualin zo goed over weet te brengen zorgt ervoor dat het verhaal vlot wegleest. Waar ik wel tegenaan liep was dat in de dialogen niet altijd duidelijk werd wát door wie was gezegd. Dit maakte sommige dialogen lastig om te volgen waardoor je deze opnieuw moet lezen om het helemaal te begrijpen.

Het verhaal is interessant, een moord is jaren geleden gepleegd en komt nu per ongeluk tijdens de bosbrand naar boven komt. Stella houdt er een bijzondere research stijl op na wat soms zorgt voor ongemakkelijke momenten, vooral voor haar. Haar verwondingen worden in dit boek zo ontzettend beeldend omschreven waardoor het soms tegen de rand van luguber aan zit. Tot het eind is het verhaal super spannend en weten we niet wie de moordenaar is. Pas op het einde komen we hierachter als het misschien bijna te laat is. Desondanks is het verhaal niet zo bijzonder goed dat het je bij blijft.

De hoofpersonage in Waar Rook is is Stella Robertsson. Zij heeft geen gemakkelijk leven gehad en aan het eind van het boek hangen er nog veel vragen in de lucht rondom haar verleden. In het verhaal ontwijkt Stella haar ex-man continue maar zij weten elkaar aan het einde van het verhaal te vinden om met elkaar in gesprek te komen. Door haar verleden is Stella niet de fijnste collega om mee te werken, wat je als lezer maar al te goed begrijpt als je haar ondervragingstechnieken ziet. Haar baas doet er dan ook alles aan om Stella zo ver mogelijk bij het bureau vandaan te houden. Dit is waarschijnlijk de enige reden dat zij naar de branden gestuurd is om de moord te onderzoeken. We krijgen niet alles van haar te weten en dat wekt interesse voor het volgende boek in deze trilogie.

Al met al is Waar Rook is een spannend en vlot te lezen verhaal. Paqualin weet op een ontzettend beeldende manier het verhaal neer te zetten en houdt het verleden van Stella mysterieus zodat er interesse gewekt wordt voor het volgende boek in deze reeks. Sommige beschrijvingen in het verhaal komen wat luguber over wat niet voor iedereen weggelegd is. Tot op het einde weet Paqualin het verhaal spannend te houden en daardoor krijgt Waar Rook is dan ook vier hartjes.

Recensie: Waar rook is - Björn Paqualin

Waar rook is

1  2  3  4  5

In Zweden woedt de grootste bosbrand sinds tijden; de brandweer werkt dag en nacht in een wanhopige poging de vuurzee onder controle te krijgen. Als midden in de chaos een in stukken gehakt lichaam wordt gevonden, wordt rechercheur Stella Robertsson vanuit Stockholm ingevlogen om de zaak te onderzoeken. De identificatie van het lijk is niet eenvoudig, maar uiteindelijk wordt duidelijk dat het om een vrouw gaat die jaren daarvoor als vermist is opgegeven.
    Samen met de lokale onderzoeker Tommy Reyer duikt Stella in de oude vermissingszaak, op zoek naar nieuwe aanwijzingen die hen naar de moordenaar kunnen leiden. Terwijl de verstikkende hitte en rook hen omringen komen ze steeds dichter bij de waarheid, en blijkt de zaak voor Stella meer persoonlijke consequenties te hebben dan ze zich ooit had kunnen voorstellen.

Dit is het eerste deel van een trilogie rondom Stella Robertsson.