De zomer van je leven - Jill Mansell RECENSIE

Recensie: De zomer van je leven - Jill Mansell

Jill Mansell is een veelschrijver. Zowat elk jaar trakteert ze haar fans op een nieuwe feelgood. Dit jaar doet ze dat met De zomer van je leven, een veelbetekenende titel die op meerdere personages in haar boek van toepassing is. Amber, Lachlan en Raffaele werden alle drie opgevoed in hetzelfde pleeggezin en groeiden uit tot volwassenen die elk succesvol hun eigen pad bewandelen: Amber heeft haar eigen glasatelier, Lachlan zijn eigen restaurant en Raffaele staat op het punt zijn eigen kapsalon te openen in Cornwall. Ze hebben wel altijd contact met elkaar en met hun pleegvader Teddy gehouden. Met die laatste ging het na het overlijden van zijn vrouw May evenwel lange tijd niet zo goed, maar hij heeft zich herpakt. Nadat hij zich, onder lichte druk van Amber, had aangemeld voor een cruise, leert hij weer de geneugtes van het leven kennen. Veel heeft te maken met de nieuwe vrouw die hij tijdens die reis heeft ontmoet, maar zijn pleegkinderen staan niet allemaal even enthousiast te springen. Heeft deze vrouw,  lees: jongedame, wel goede bedoelingen?

Zoals in het echte leven speelt er zich vanalles af in het leven van de hoofdpersonages: bij het ene personage is de relatie net stukgelopen, het andere personage bereidt zich voor om een nieuwe toekomstdroom na te jagen, nog een ander personage wordt verliefd. Het is typisch voor Jill Mansell om een heleboel personages op te voeren die met elkaar verbonden zijn en die voortdurend op de voet te volgen. Je zou de pen van Jill Mansell met een kaleidoscoop kunnen vergelijken: met een wonderbaarlijk gemak switcht ze van het ene hoofdpersonage naar het andere en beschrijft ze wat het personage op dat moment meemaakt. Hoewel het gebruik van verschillende verhaallijnen bij een minder ervaren auteur misschien verwarrend zou kunnen overkomen, is dat bij Jill Mansell allerminst het geval. Bij haar is het net een heel natuurlijk insteek en ze weet steevast alle verhaallijnen mooi in balans te houden, sterker nog, het is haar handelsmerk.

Bovendien schrijft Jill Mansell op zo'n wijze dat de lezer alles voor zijn ogen ziet verschijnen. Neem in De zomer van je leven nu het glasatelier waar Amber haar kunstwerken maakt, of de smakelijke gerechtjes die Lachlan in zijn keuken klaarmaakt. Ook de personages zelf zijn mooi uitgewerkt en ze komen overtuigend over. Interessant daarbij is dat Jill Mansell in De zomer van je leven zowel clichés bevestigt als onderuithaalt, wat haar personages niet altijd voorspelbaar maakt.

De zomer van je leven is zo opgevat dat alle puzzelstukjes pas op het einde definitief worden gelegd. Dat maakt het moeilijk om dit boek weg te leggen. Omdat er zoveel personages op een scharnierpunt in hun leven staan, wil je als lezer graag weten welke keuze ze uiteindelijk maken.

Jill Mansell is er opnieuw in geslaagd om een meeslepende bestseller te schrijven. De innemende personages, de op de juiste momenten gecreëerde spanning, de vleugjes romantiek en de filmische schrijfstijl maken dat de lezer De zomer van je leven bij voorkeur in één keer uitleest.

De zomer van je leven

1  2  3  4  5

De zomer van je leven is de nieuwe zomerse feelgoodroman van bestsellerauteur Jill Mansell. Wanneer de tieners Amber en Lachlan terechtkomen in hetzelfde pleeggezin ontstaat er algauw een hechte band. Verhuizen naar het schitterende Cornwall is het beste dat hen ooit is overkomen – en nu, als volwassenen, is hun band sterker dan ooit. Maar Amber heeft een geheim: ze is verliefd op Lachlan – haar beste vriend! - en weet dat het nóóit kan werken. Lachlan is een echte rokkenjager en absoluut geen relatietype. Bovendien maken ze zich zorgen om hun pleegvader, weduwnaar Teddy. Hij gelooft weer in de liefde, maar is zijn nieuwe, opvallend mooie vriendin Olga wel zo perfect als ze lijkt?