De samaritaan - Cilla & Rolf Börjlind RECENSIE

Recensie: De samaritaan - Cilla & Rolf Börjlind

De samaritaan van het Zweedse schrijversechtpaar Cilla en Rolf Börjlind is het zevende boek in de reeks over een politieteam met in de hoofdrollen Olivia  Rönning en Tom Stilton.

Politierechercheur Olivia Rönning wordt vermist en haar collega Lisa Hedqvist maakt zich vreselijk ongerust. Ze start een onderzoek, beginnend bij Olivia's vriend Lukas, een wat excentrieke jonge kunstenaar met wie Olivia een latrelatie heeft. Lukas heeft een tijd lang een stalker gehad, de zwaar gestoorde Sara Eriksson en het spoor leidt in haar richting. Oude bekenden van het team Tom Stilton, gepensioneerd en in zelfisolatie op een afgelegen eilandje bij Stockholm, en Mette Olsäter worden op de hoogte gebracht. Mette is eveneens gepensioneerd, maar nu werkzaam als nationaal veiligheidscoördinator. Al gauw wordt Olivia gevonden bij het huis van Sara, dat afgebrand is. Olivia is tijdig kunnen ontsnappen en wordt vrijwel ongedeerd gevonden. De zaak kan echter niet afgesloten worden als blijkt dat Sara vermoord is en de moord teruggrijpt op een andere moord door brandstichting in het verleden van de wat vreemde familie Eriksson. Tijd voor Lisa en Olivia om dieper in de zaak te duiken, maar wel zonder Tom, want Tom heeft Corona opgelopen en is zwaar ziek. Als dan blijkt dat er een overlap is met een zaak rondom transport van Covid-vaccins, waar Mette mee te stellen krijgt, wordt iets dat eenvoudig leek ineens een stuk ingewikkelder.

Schrijversechtpaar Cilla en Rolf Börjlind is begonnen als scenarioschrijvers van diverse spannende detective series en films, waaronder de Martin Beck serie, die wij hier ook op TV hebben. In Zweden behoren ze tot de besten in hun vak. Ze weten dus ook als geen ander hoe ze een spannend, pakkend verhaal moeten schrijven en ze vullen elkaar perfect aan. Het zal misschien aan hun roots als scenarioschrijvers liggen, maar hun boeken lezen inderdaad net als films. Je ziet het allemaal gewoon voor je. Ze hebben een heel beeldende, vlotte schrijfstijl. Pakkend en net steeds dat vleugje spanning dat je er toe aanzet om verder te blijven lezen.

Wat typisch is voor de verhalen van Cilla & Rolf Börjlind zijn de sociale thema's die zij verwerken in hun thrillers. Steeds in ieder boek een ander thema en actueel en up to date. Ik denk dat hun boeken de lezers daarom ook zeker aanspreken. Het kan bijna niet anders dan dat het in De samaritaan gaat over Corona en de Covid-vaccins en dat alles verweven in een wederom spannend verhaal over het team van de Zweedse politie.

De boeken uit deze reeks zijn goed apart te lezen als het om het plot van het verhaal gaat. Echter voor de relaties tussen de hoofdkarakters en hun ontwikkeling is het aan te raden om de vorige boeken ook te kennen. Het eerste boek, Springvloed, laat ons kennis maken met de jonge Olivia Rönning, die nog op de politie academie zit en als studie opdracht een onopgeloste zaak moet bestuderen. Zo komt ze in contact met inmiddels gepensioneerde politiecommissaris Tom Stilton, die 23 jaar geleden bijna brak door een zaak die hij niet kon oplossen. In ieder boek komen er weer meer personages bij en de kern van hoofdpersonages is inmiddels uitgegroeid tot een hele club. Tom Stilton en zijn partner Luna Johansson; Olivia Rönning en haar vriend Lukas; Mette en Marten Olsäter; Lisa Hedqvist, die in dit verhaal De samaritaan, een relatie krijgt met politieman Oskar Eriksson; Messenwerper Abbas, vriend van Tom, is ook weer van de partij. Zelfs een oude kelderspin in het huis van de Olsäters, de spin Kerouac, is een terugkerend gegeven. Zeven boeken verder is er heel wat veranderd in de levens van deze personages en als je de ontwikkeling niet gevolgd hebt, is het moeilijk om de rode draad op te pikken. Het is dan ook moeilijker om hun karakters te doorgronden.

Een en ander doet echter niets af aan de sterke plot en maatschappelijke betrokkenheid, die geheel op zichzelf staan in ieder verhaal. Olivia en Lisa zijn lid van een solide politieteam. Ze doen hun onderzoeken en sporen de daders van misdaden op. Maar gedurende dat traject zijn er diverse verhaallijnen, waaronder één met een sociaal maatschappelijk probleem, die parallel lijken te lopen, maar uiteindelijk wel degelijk deel uit maken van het grotere geheel. Het einde is ook bij De samaritaan weer verrassend en niet voor de hand liggend.

De Scandinavische thrillers hebben voor mij één typisch kenmerk: de spanning zit hem in het dreigende gevoel dat een situatie bij de lezer oproept en niet direct in de heftige acties. En met De samaritaan laten Cilla en Rolf Börjlind wederom zien dat ze meesters zijn in dit genre. 5 hartjes daarom.

Rönning & Stilton 7 - De samaritaan

1  2  3  4  5

De zevende Rönning & Stilton-thriller, van de auteurs van Springvloed. Topkwaliteit uit Zweden.

Iemand die anderen wil helpen
    Is niet altijd een goed mens

Wanneer Olivia Rönning wordt vermist, gaat haar collega Lisa Hedqvist samen met Tom Stilton – die daarvoor zijn zelfgekozen coronaquarantaine in de Stockholm-archipel beëindigt – naar haar op zoek. Het spoor leidt naar een afgelegen vakantiehuisje, dat echter in lichterlaaie staat wanneer ze er aankomen. In de nog nasmeulende resten wordt even later het verkoolde lichaam van een vrouw gevonden…
    Intussen is Mette Olsäter, de inmiddels gepensioneerde leidinggevende van Olivia, benoemd tot nationale veiligheidscoördinator rondom de levering van de Covid-vaccins. Maar iemand lijkt er alles aan te doen de transporten te saboteren.