Het holst van de nacht - Michael Connelly RECENSIE

Recensie: Het holst van de nacht - Michael Connelly

In deze thriller neemt rechercheur Renée Ballard ons mee tijdens haar nachtdiensten op het politiebureau in Hollywood. Ballard is een harde werker met ambitie. De zaak de Middernachtmannen laat haar maar niet los: een duo dat inbreekt en vervolgens vrouwen op een vreselijke manier verkracht. Ballard bijt zich vast in de zaak en wil de daders koste wat kost grijpen. En dan is er nog de zaak Raffa. Een moord die Ballard eigenlijk niet eens mag onderzoeken en moet overdragen aan Bureau West. Samen met gepensioneerd rechercheur Harry Bosch werkt Ballard onderhand klokje rond aan de twee zaken. Hoe lang gaat dit goed?

Michael Connelly heeft een manier van schrijven die enerzijds erg goed is, je zit af en toe met je hart in je keel te lezen, op het puntje van je stoel! Anderzijds is het als lezer erg lastig om je door alle namen en termen heen te worstelen, vooral aan het begin van het boek. Als je eenmaal in het verhaal zit, neemt de spanning de overhand, maar dit neemt niet weg dat de afkortingen en vaktermen blijven storen. Grappig detail: verpleegkundige Garrett Single zegt tegen Ballard: 'Jullie hebben veel te veel afkortingen aan jullie kant van de muur. Eén grote pan lettersoep.' Zou dit een knipoog van Michael Connelly zelf zijn naar de hoeveelheid afkortingen in het boek? Het feit dat de hoofdstukken vrij kort zijn, leest prettig. Op die manier leg je het boek toch niet snel weg.

Het personage in wie je je het beste kunt inleven is waarschijnlijk toch wel Renée Ballard zelf. Je leert als lezer vele kanten van haar kennen. Haar zakelijke, harde en trotse kant, maar gaandeweg ook haar gevoelige, romantische en zelfs kwetsbare kant. De scène waarin Ballard een operatie uitvoert, geholpen door iemand aan de telefoon, is jammer genoeg vrij ongeloofwaardig.

Het plot van Het holst van de nacht is verrassend, maar het einde van het boek is niet helemaal bevredigend. Michael Connelly zet voor mij ineens te grote stappen in het verhaal en laat andere losse eindjes bungelen.

Het holst van de nacht is een thriller die je, als je eenmaal door de eerste hoofdstukken heen bent, moeilijk weg kunt leggen. Ondanks het feit dat er veel afkortingen en termen gebruikt worden die het lezen bemoeilijken, zat het hart me af en toe in de keel en wilde ik door blijven lezen. Een lekkere thriller voor tussendoor.

Renée Ballard 3 - Het holst van de nacht

1  2  3  4  5

Er heerst altijd chaos in Hollywood op oudejaarsavond. LAPD-rechercheur Renée Ballard heeft nachtdienst. Terwijl honderden feestvierders tijdens de laatste seconden van het oude jaar met hun -geweren in de aanslag staan voor de traditionele geweersalvo’s, zoekt Ballard beschutting tegen het lawaai. Vlak na middernacht krijgt ze de melding dat de eigenaar van een autoshowroom dodelijk is geraakt door een kogel bij een druk straatfeest.

Het duurt niet lang voordat Ballard vaststelt dat er opzet in het spel is. Daarbij vermoedt ze dat deze moord in verband staat met een andere onopgeloste moord – een zaak die ooit werd behandeld door rechercheur Harry Bosch. Ballard en Bosch gaan opnieuw samenwerken om uit te zoeken waar de oude en nieuwe zaken elkaar kruisen. Al die tijd moeten ze op hun hoede zijn, want de moordenaar die zo lang onopgemerkt is gebleven, weet dat ze achter hem aan zitten.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan