Liv Maria - Julia Kerninon RECENSIE

Recensie: Liv Maria - Julia Kerninon

Liv Maria is een dochter van een gesloten Française en een stugge Noor, waarmee ze op een besloten eiland woont. Na een incident op dit eiland sturen haar ouders haar naar familie in Berlijn waar ze als au pair voor de kinderen moet zorgen. Ze gaat Engelse les volgen en tot haar grote verbazing valt ze voor haar leraar. Ze beleven samen een heerlijke zomer, maar na de zomer gaat hij terug naar zijn vrouw en kinderen in Ierland. Ze spreken af dat ze brieven zullen schrijven, maar Liv Maria hoort nooit meer iets van hem. Langzaam maar zeker gaat Liv Maria verder met haar leven. Ze maakt reizen, ontmoet nieuwe mensen, heeft opnieuw een affaire, maar altijd blijft deze eerste liefde in haar achterhoofd. Wie had kunnen bedenken dat deze eerste liefde zoveel jaren later nog voor moeilijke keuzes zou zorgen?

Julia Kerninon is een Franse schrijfster die steeds meer geprezen wordt. Ze heeft een hele fijne schrijfstijl die je van begin tot eind geboeid houdt. Er is geen saai moment, geen langdradig deel. Ze schrijft beeldend en geeft de gevoelswereld van Liv Maria prachtig weer. Ze schept bewondering voor het doorzettingsvermogen van Liv Maria, maar laat je ook de onmacht, de twijfels en de angst voelen.

Het grootste deel wordt verteld vanuit het perspectief van Liv Maria, er zijn echter een paar hoofdstukken geschreven vanuit andere personages. Bij deze hoofdstukken is het meteen duidelijk dat iemand anders aan het woord is, waardoor er geen moment onduidelijkheid is. Deze hoofdstukken geven je als lezer de informatie die je nodig hebt om de rest van het verhaal beter te begrijpen.

Het boek is grotendeels chronologisch geschreven, op de hoofdstukken vanuit andere personages na. Deze zijn een stuk terug in de tijd. Het plot van het boek is niet heel verrassend. Je ziet al snel aankomen met welke liefde ze te maken heeft en ook welke connectie ze heeft met hem. Het voelt vergezocht, maar toch weet Julia Kerninon je te boeien tot het eind.

Liv Maria is een echte aanrader voor iedereen die een origineel verhaal over de liefde wil lezen. Voor degene die geloven in toeval en een boek voor lekker tussendoor willen. Het is een kennismaking met Julia Kerninon die naar meer smaakt!

Recensie: Liv Maria - Julia Kerninon

Liv Maria

1  2  3  4  5

Liv Maria is de dochter van een stugge Française en een romantische Noor. Ze leidt een gelukkig en vrij leven op een Bretons eiland. Maar als ze zeventien is, wordt ze naar haar tante in Berlijn gestuurd om te gaan studeren. Daar wordt ze verleid door haar veel oudere docent, met wie ze smoorverliefd de mooiste zomer van haar leven doorbrengt. Hij gaat echter terug naar zijn gezin en beantwoordt haar brieven niet, waarna Liv Maria langzaam maar zeker haar leven hervat. Liefdes volgen, reizen worden gemaakt, ze trouwt en krijgt kinderen. Maar deze eerste liefde blijkt allesbepalend en zal haar jaren later voor een onmogelijke keuze stellen.