De geheimen van Jaipur - Alka Joshi RECENSIE

Recensie: De geheimen van Jaipur - Alka Joshi

Met De geheimen van Jaipur vervult Alka Joshi (1958) een wens van de lezers van De Hennakunstenares. En hoe! De schijfster woonde slechts negen jaar in India. De kinderjaren daar hebben kennelijk een diepe indruk gemaakt. Anders is het niet te verklaren waarom ze zó gedreven en onderhoudend kan vertellen over het leven in India.

De hennakunstenares, verdreven van de Roze Stad Jaipur en de heersende maharani’s, bouwde samen met Jay, de arts die haar leven vlot trok, een nieuw leven op in het afgelegen Shimla. Ze heeft zich goed in het geheugen geprent dat een aangenaam leven stoelt op een goede opleiding en vooral ook nauwe banden met het paleis in Jaipur. Dat heeft consequenties voor haar beschermeling Malik, die ze naar het paleis dirigeert. Hij is in Shimla verliefd is geraakt op Nimmi, een jonge weduwe uit de nomaden en haar twee kinderen.

Rond dat gegeven heeft Alka Joshi een imponerend verhaal geweven, waarin educatie en liefde vechten om prioriteit. Met een eigen stijl, waarin ze beurtelings de hoofdrolspelers hoofdstukken laat vullen. Is materie een waardig alternatief voor wonde, trots en hartstocht? Sterke karakters komen voorbij. Ze moeten hun weg vinden in aangrijpende gebeurtenissen, zoals het instorten van een superluxe bioscoop en het ontvoeren van goudstaven in de verminkte vacht van schapen.

Arm en rijk staan in dit verhaal voor de keuze: toegeven aan de innerlijke schreeuw om oprechtheid of de oren er voor sluiten en kiezen voor weelde en genot. Dit motief is heel mooi en aangrijpend uitgesponnen. Een verhaal vol dramatiek en hartstocht, vermengd met een scheut humor zoals die over een sprekende vogel die mensen op het moment dat ze voor zware beslissingen staan een spiegel voor houdt. Spanning die van de ene naar de andere toedracht wordt overgeheveld.

Een epos wat je met tradities confronteert, je veel bijbrengt over de keuken van het land, met achterin een verklarende woordenlijst. Niet alle cursieve gedrukte woorden zijn verklaard, maar dat is slechts de rem die een kniesoor indrukt. En ja, het roept de vraag op of Alka er nog een derde mondiale bestseller uit kan persen. Beide romans hebben een zeer aangename afdronk.

De geheimen van Jaipur

Alka Joshi

10 maart 2022

ISBN 9789403165011
    Uitgever Cargo

Cargo

1  2  3  4  5

Het betoverende vervolg op 'De hennakunstenares'

Het is 1969 en Lakshmi en haar man Jay Kumar wonen en werken inmiddels in de heuvels van Shimla. Lakshmi’s protegé Malik heeft zijn school afgerond en gaat stage lopen in het paleis van Jaipur. Hij mag werken aan het opzetten van een moderne bioscoop. Malik ontdekt al snel dat er weinig is veranderd in de beroemde Roze Stad. De rijke klasse heeft nog steeds alle macht in handen, en vanuit het paleis in Jaipur strekt een web van leugens en geheimen zich over de stad uit. Een ernstig ongeval verwoest de bioscoop tijdens de feestelijke opening, en Malik krijgt de schuld in zijn schoenen geschoven. Hij heeft het vermoeden dat er kwade opzet in het spel is. Als voormalig straatkind kan hij achter informatie komen die normaal verborgen blijft en hij gaat op onderzoek uit om zijn naam te zuiveren.