De dode die niet werd gemist - Corine Hartman RECENSIE

Recensie: De dode die niet werd gemist - Corine Hartman

Kunstschilder Eva krijgt een mooie schilderopdracht van haar buurman, baron Frederick van Zonnewoud. Als ze daarna niets meer van Frederick hoort, lijkt hij wel van de aardbodem verdwenen. Eva is ervan overtuigd dat er iets vreselijks is gebeurd, ook al deelt niemand in haar omgeving deze angst. Eva komt steeds meer te weten over de baron en de mindere kanten van zijn karakter. Wie heeft zo'n hekel aan hem dat hij de baron iets aan kan doen? Is het wel verstandig dat Eva op onderzoek uitgaat?

De cover van De dode die niet werd gemist doet een beetje romantisch aan, het ziet er dan ook heel anders uit dan de andere boeken van Corine Hartman. De dode die niet werd gemist begint met een spannende proloog, waardoor je meteen nieuwsgierig wordt naar het verhaal. Over wie gaat de proloog en wat is er precies gebeurd? Na de spannende proloog, komt De dode die niet werd gemist echter langzaam op gang. Je leert Eva en verschillende andere personages kennen. Ook wordt de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt, het dorpje Vorden in de achterhoek, goed omgeschreven. Je ziet de mooie natuur en de prachtige kastelen helemaal voor je. Gedurende het verhaal neemt Eva je helemaal mee in haar zoektocht. Wat is er gebeurd met baron Frederick van Zonnewoud? Als lezer krijg je steeds meer informatie en je ontdekt meer over de minder positieve karaktereigenschappen van de baron en waarom sommige dorpsgenoten hem niet lijken te mogen. Is er werkelijk iets vreselijks gebeurd met de baron of maakt Eva alles veel groter dan het is?

De hoofdpersoon van De dode die niet werd gemist is Eva. Je leert haar wel kennen, maar helaas blijft dit een beetje oppervlakkig. Ook de andere personages in het boek hebben allemaal hun eigen karakter en achtergrond. Toch blijken sommige personages anders in elkaar te zitten dan je in eerste instantie denkt. Echte spanning blijft uit in De dode die niet werd gemist, maar als lezer ben je wel nieuwsgierig naar wat er nu precies met de baron is gebeurd. Daarnaast maken de korte hoofdstukken en vlotte schrijfstijl van Corine Hartman dat het boek prettig leest en dat je het snel uit hebt.

De dode die niet werd gemist

1  2  3  4  5

Een meeslepend moordmysterie in de Achterhoek

Kunstschilder Eva Romeijn, geboren en getogen in het idyllische dorpje Vorden in de Achterhoek, krijgt een mooie opdracht van haar buurman, baron Frederick van Zonnewoud. Als hij vervolgens van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen, raakt ze ervan overtuigd dat er iets gruwelijks is gebeurd, al deelt geen van haar vrienden die angst. De roddels in het dorp over de rijke baron tonen minder fraaie kanten van zijn karakter, maar bij wie is de haat groot genoeg om hem dood te wensen? Spelen er eeuwenoude vetes tussen families of waait de wind uit een heel andere hoek?
    Eva gaat dapper en vastbesloten op zoek naar de waarheid, maar of dat wel zo verstandig is?