De geheimen van Schatterdam - Griebel - Roel Verheggen RECENSIE

Recensie: De geheimen van Schatterdam - Griebel - Roel Verheggen

Noa woont, samen met zijn zusje, bij zijn mama. Zijn papa is er niet meer en sinds kort heeft zijn mama een nieuwe vriend, Tom, die af en toe bij hen blijft slapen. Noa moet hier nog aan wennen, maar is wel blij voor zijn mama. Op school wordt Noa door Mees gepest. Noa is meestal erg bang voor hem. Sinds kort is er ook een vies, eng mannetje die Noa 's nachts stiekem bezoekt: Griebel.Noa houdt dit geheim voor zich, totdat opa ineens over Griebel begint te vertellen... Hij kent de geheimen van Schatterdam namelijk als zijn broekzak en weet te vertellen dat Griebel in het bos woont. Zo komt Noa te weten dat Griebel een geheim heeft...

Griebel is het spannende eerste deel van De geheimen van Schatterdam. Het hoofdpersonage van het boek, Noa, is vaak erg bang. Bang voor een jongen die hem op school pest en bang om alleen te zijn in zijn kamer. Sinds kort krijgt hij namelijk bezoek van een griezelig uitziend vies mannetje met lange nagels en lang haar. Wanneer zijn opa een verhaal vertelt, komt hij te weten dat dit mannetje Griebel is.

Roel Verheggen, de auteur, kan de angst die Noa 's nachts in het donker voelt nauwkeurig beschrijven. Hij maakt het verhaal op dat moment erg spannend, zodat je verder wil blijven lezen. Noa is zo bang dat hij vaak bij zijn mama in bed kruipt, omdat hij niet meer alleen wil blijven. Kinderen zullen zich hier zeker wel in kunnen herkennen, veel kinderen zijn 's nachts eveneens bang of bang voor het donker en hebben graag de nabijheid van hun mama.

Verheggen maakt het verhaal erg spannend, maar laat toch eveneens enkele andere emoties aan bod komen in Griebel. Het verlies van zijn papa brengt verdriet mee voor Noa. Dit verdriet gaat gepaard met de angst van Noa om alleen te zijn. Zijn mama is zijn enige steun en toeverlaat. De nieuwe vriend van zijn mama, Tom, doet erg zijn best om Noa bij te staan. Langzamerhand begint Noa Tom te vertrouwen. Een nieuwe vriendschap komt zo tot stand. Met zijn mama en Tom beleeft hij fijne, blije momenten.

De nadruk in Griebel ligt wel op de angst die Noa beleeft en in eerste instantie probeert te verbergen. Via de levenslessen van zijn opa en de nieuwe vriend, Tom, leert Noa om te gaan met deze angst en tracht hij deze te overwinnen. Zijn nieuwsgierigheid naar het vreemde mannetje Griebel, zorgt ervoor dat Noa, samen met een portie moed en dapperheid, zijn angsten onder ogen durft te komen.
Roel Verheggen weet de pestproblematiek in het boek eveneens mooi aan bod te laten komen en weet Noa in het verhaal een mooie oplossing aan te reiken.

De bijzondere zwart-wit illustraties in Griebel werden gemaakt door de Taiwanese Yuhan Lin. Via een tiental illustraties brengt Yuhan Lin de angstige sfeer uit het verhaal mooi aan bod. Dit doet ze door te werken met schaduwen en schakeringen. Ze weet zo donker en licht te combineren tot een sfeervol geheel.
De cover van het boek wordt in kleur weergegeven waarbij Lin de bonte natuurpracht mooi weet weer te geven, maar waar Griebel toch in het soms wat donkere boslandschap lijkt op te gaan.

Griebel is het spannende en grappige eerste deel in een nieuwe serie over angsten verbergen en overwinnen en is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar om zelf te lezen, maar eveneens erg leuk als voorleesverhaal.

De geheimen van Schatterdam - Griebel

1  2  3  4  5

Noa is bang. Voor Mees, die hem pest op school. Nog banger is hij voor het mannetje dat hem ’s nachts bezoekt: Griebel. Maar dat houdt hij geheim. Met zijn papa kan hij er niet over praten, want die is er niet meer. En aan de nieuwe vriend van mama moet hij nog wennen. Maar dan begint opa ineens over Griebel te vertellen. En zo komt Noa erachter dat ook Griebel een geheim heeft … Het spannende en grappige eerste deel van ‘De geheimen van Schatterdam’, over angsten verbergen en angsten overwinnen. Voor dappere kinderen vanaf 8 jaar.