De gunst - Nicci French RECENSIE

Recensie: De gunst - Nicci French

Jude Winter heeft haar leven goed voor elkaar: ze heeft een leuke baan als arts, ze heeft lieve vriendinnen en een knappe vent waar ze binnenkort mee gaat trouwen. Maar dan staat Liam, haar grote jeugdliefde, opeens voor haar neus met een merkwaardig verzoek. Zonder het iemand te vertellen verleent ze hem deze gunst, maar dat komt haar duur te staan. Opeens is ze verdachte in een moordonderzoek en hoe meer ze vraagt aan de vrienden van Liam, des te mysterieuzer ze zich gaan gedragen. Lukt het Jude om haar oude leventje weer terug te krijgen?

De gunst van Nicci French is een relaxte thriller om mee op de bank te zitten. Vanaf de eerste bladzijde zit je in het verhaal. Als lezer voel je de machteloosheid van Jude. Een leugentje om bestwil, wie doet dat niet? Als lezer kan je je daarom identificeren met de hoofdpersoon. Maar het gaat van kwaad tot erger voor Jude en je zou niets liever willen dan haar redden uit deze benarde situatie. Ondertussen vraagt de lezer zich ook af wat er dan wel is gebeurd met Liam. Wie heeft zijn dood op zijn geweten? De gunst kenmerkt zich daarom ook meer door spanning van nieuwsgierigheid en machteloosheid dan een bloedstollend verhaal of een sterke spanningsopbouw.

Door de vlotte schrijfstijl van Nicci French en de toegankelijke setting leest De gunst heel erg makkelijk. Toch leest de tweede helft van het verhaal minder makkelijk. De keuzes van Jude worden lastiger te begrijpen, het verhaal wordt chaotischer en er zijn soms te veel details die de snelheid uit het verhaal halen. Hierdoor valt het einde ook een beetje tegen. Het is chaotisch, niet heel voorspelbaar, maar ook niet zo sterk. Het voelt een beetje afgeraffeld en alle details lijken niet samen te komen tot een echte climax.

Kortom, De gunst is een easy read. Een light thriller die geschikt is als leuk vermaak, maar geen zinderende spanning met zich meebrengt. Het eerste gedeelte leest erg vlot en de lezer identificeert zich met de hoofdpersoon. Later wordt het verhaal wat chaotischer, maar ook langdradiger. Uiteindelijk mis je de echte opbouw naar de ontknoping, terwijl de ontknoping zelf ook een beetje tegenvalt.

Recensie: De gunst - Nicci French

De gunst

1  2  3  4  5

In De gunst, de nieuwste Nicci French, moet Jude alles op alles zetten om zich staande te houden en het er levend van af te brengen. Nicci French is al 25 jaar het koningspaar van de thrillerwereld.

De gunst is de nieuwe ijzersterke thriller van Nicci French. Jude is een succesvol arts en is gelukkig met haar verloofde Nat. Vanuit het niets duikt haar eerste liefde, Liam, op in het ziekenhuis waar ze werkt. Ze hebben elkaar niet meer gezien sinds hun relatie op dramatische wijze eindigde, jaren eerder. Liam vraagt haar om een bijzondere gunst: zou ze hem dat weekend — alsjeblieft? — willen ontmoeten in een cottage in Norfolk?

Weifelend stemt ze toe, en ze verzwijgt haar tripje voor Nat. Maar Liam komt niet opdagen. Even later krijgt ze een telefoontje van de politie dat haar leven totaal op zijn kop zet. Ze probeert erachter te komen wat er precies is gebeurd, maar wordt daardoor steeds verder Liams wereld ingezogen. Zijn familie en vrienden lijken allemaal iets voor haar te verzwijgen. Ze moet dan ook alles op alles zetten om zich staande te houden — en het er levend van af te brengen.

De gunst is weer een onvervalst spannende thriller van het topduo Nicci French

'Nicci French staat garant voor een goed geschrevenen spannend boek.' – NRC Handelsblad

'Nicci Gerrard en Sean French zijn The Beatles onder de thrillerschrijvers.' – de Volkskrant