De moord op Buckingham Palace - S.J. Bennett RECENSIE

Recensie: De moord op Buckingham Palace - S.J. Bennett

De koningin is ontstemd als ze één van haar schilderijen ziet hangen bij een tentoonstelling van maritieme kunst. Ze heeft geen idee hoe het daar terecht is gekomen en geeft haar assistent-secretaris Rozie de opdracht om het uit te zoeken. Niet lang daarna wordt er een personeelslid dood aangetroffen. Een ongeluk zegt de politie, maar de koningin gelooft er niks van.

De moord op Buckingham Palace is het tweede deel in deze serie, waarin Hare Majesteit de Queen onderzoekt. Schrijver S.J. Bennett weet op zowel respectvolle als komische wijze Queen Elizabeth II als een soort Miss Marple neer te zetten. Deze unieke invalshoek werkt net als in het eerste deel erg goed. De koningin is slim en ziet verbanden die anderen niet zien, waardoor ze in het geheim allerlei zaken oplost. Maar je leert haar personage ook van dichtbij kennen door de persoonlijke momentjes en inzichten in hoe ze denkt. Daardoor komt de koningin ondanks haar titel niet afstandelijk over, maar is ze een prettig en levendig personage.

Ook haar rechterhand Rozie Oshodi is een fijn personage. Ze is een sterke doortastende vrouw, maar ze is ook vriendelijk en krijgt in dit boek te maken met een situatie die haar meer raakt dan ze zou willen. Die combinatie maakt dat ze realistisch overkomt.

Door het verhaal heen worden er verschillende draadjes uitgezet. In eerste instantie lijken die niet zo veel met elkaar te maken te hebben en hoe ze uiteindelijk precies samen komen, blijft lang onduidelijk. Dat creëert nieuwsgierigheid, maar maakt het verhaal ook net even iets trager. Toch is het tempo wel ruim voldoende om lekker te blijven lezen. S.J. Bennett heeft namelijk een fijne schrijfstijl die vlot leest en saai wordt het nooit.

De puzzel is uiteindelijk pas echt af als de politie en een paar medewerkers de koningin komen vertellen wat er precies is gebeurd, onwetend dat de koningin zelf hun op strategische wijze de juiste informatie heeft doorgespeeld. Dit soort humor is typisch voor deze serie en is heerlijk om te lezen!

Het einde moet ook zeker even genoemd worden. Dat emotionele momentje zorgt er namelijk voor dat De moord op Buckingham Palace op een mooie en passende manier eindigt. Waarom, dat moet je zelf maar onderzoeken.

De moord op Buckingham Palace is luchtig genoeg om grappig te zijn, maar ook serieus genoeg om enige spanning te creëren. Als je op zoek bent naar een vermakelijk moordmysterie met leuke personages dat bovendien fijn leest, zoek dan niet verder: De moord op Buckingham Palace van S.J. Bennett is precies wat je zoekt. Ik geef dit boek 4 hartjes.

Hare Majesteit de Queen onderzoekt 2 - De moord op Buckingham Palace

1  2  3  4  5

In de nasleep van een referendum dat de natie heeft verdeeld, kan de Queen wel wat anders gebruiken dan nóg meer problemen. Maar wanneer een schilderij van het koninklijk jacht Brittannia - in de jaren zestig aan de Queen gegeven - onverwacht ergens anders opduikt, ruikt ze onraad. Dan wordt er een lichaam in het zwembad van Buckingham Palace gevonden en raakt ze verwikkeld in zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Samen met haar rechterhand Rozie gaat ze op onderzoek uit, vastberaden de zaak op te lossen - maar lukt dat voordat de moordenaar opnieuw toeslaat?