Speel voor mij - Ria Lazoe RECENSIE

Recensie: Speel voor mij - Ria Lazoe

De zestienjarige Ellis uit Almelo vindt in 1965 een babyslofje in de jaszak van haar moeder, die in Amsterdam bij een tramongeluk om het leven kwam. Het slofje brengt haar naar haar halfbroer, die als pianist in een Amsterdams hotel werkt. Ronald wil echter geen contact, maar zijn broer Leon wel. Maar waarom gaan de broers onverwachts naar Barcelona? Rechercheur Smits, die het tramongeluk onderzoekt, heeft zijn twijfels. Was het wel een ongeluk? En waarom liepen de getuigen weg? Tijdens rellen in Amsterdam ontmoeten Ellis en Leon elkaar weer...

Speel voor mij is een historische roman voor young adults, geschreven door Ria Lazoe, die meerdere jeugdboeken op haar naam heeft staan.Het verhaal draait om Ellis die na de dood van haar moeder op zoek gaat naar haar halfbroer, die niets van haar wil weten. Het verhaal speelt zich af in een tijdsbestek van een klein jaar in 1965/1966. Met treffend woordgebruik weet Lazoe het verhaal op de juiste manier in de tijdsperiode te plaatsen en ook de setting weet ze overtuigend neer te zetten, waardoor ze je meeneemt naar het Amsterdam van bijna 60 jaar geleden.

Beetje bij beetje leer je de personages in Speel voor mij steeds beter kennen en leer je ook hun gedachtegang begrijpen. Uiteraard leer je met name Ellis goed kennen. En hoewel ze soms misschien wat naïef kan zijn, snap je haar beweegredenen heel goed en sluit je haar toch wel een beetje in je hart. De personages zijn herkenbaar en je kunt je goed met hen identificeren. Hierdoor komen de personages tot leven.

Hoewel de achterflap het verhaal aanduidt als young adult, is dit niet direct de doelgroep die je voor ogen hebt als je het boek leest. Natuurlijk, het hoofdpersonage is zestien, maar het verhaal straalt zeker volwassenheid uit, waardoor het verhaal voor een erg breed publiek geschikt is.

De plot is op een goede manier uitgewerkt en alhoewel je zeker een vermoeden zult krijgen over hoe een en ander in elkaar steekt, weet Lazoe ook met verrassende wendingen te komen. Het einde is wellicht wat eenvoudig uitgewerkt, maar Lazoe weet het verhaal wel op een mooie manier af te ronden. Zeker met het laatste hoofdstuk.

Al met al heeft Ria Lazoe met Speel voor mij een mooie roman afgeleverd, waarin ze je even mee terug het oude Amsterdam in neemt. Met toegankelijke personages, een fraai plot en een prettige schrijfstijl weet ze zowel jong als oud met haar verhaal te overtuigen.

Recensie: Speel voor mij - Ria Lazoe

Speel voor mij

Ria Lazoe

24 november 2021

ISBN 9789044842722
    Uitgever Clavis
    280 pagina's

Clavis

Young Adult

1  2  3  4  5

1965. De Almelose Ellis (16) vindt een babyslofje in de jaszak van haar moeder, die in Amsterdam bij een tramongeluk om het leven kwam. Het slofje leidt haar naar haar halfbroer Ronald, pianist in een Amsterdams hotel. Ronald wil geen contact, zijn jongere broer Leon wel. Waarom gaan Ronald en Leon onverwachts naar Barcelona? Rechercheur Smits heeft twijfels: was het ongeluk wel een ongeluk? En waarom liepen de getuigen weg? Tijdens rellen in Amsterdam ontmoeten Ellis en Leon elkaar weer. Familiegeheimen zijn van alle tijden. Wat gebeurde er met de moeder van Ellis? Een intrigerende historische roman voor young adults.