Oorverdovend - J.D. Barker & James Patterson RECENSIE

Recensie: Oorverdovend - J.D. Barker & James Patterson

Op een doodnormale dag zijn de zusjes Tennant en Sophie in het bos om hun konijnenvallen te controleren. Uit het niets wordt de rust verstoord door een merkwaardig en indringend geluid, en ze rennen terug naar de bewoonde wereld. Als ze daar aankomen is er in het dorp enorme paniek ontstaan en hun vader kan zijn dochters in de chaos nog maar net op tijd naar de schuilkelder brengen. Als de rust weer is teruggekeerd, gaat Tennant polshoogte nemen aan de oppervlakte. Het is doodstil en waar ooit een levendig dorp stond, is nu niets meer dan een ruïne naast een vreemde scheur in de aarde. Als ze haar zusje uit de kelder heeft geholpen, blijkt ze niet in een gezonde staat te zijn. Ze zweet overmatig en het enige wat ze wil is rennen...

Oorverdovend is het tweede boek dat tot stand kwam nadat thrillerauteurs James Patterson en J.D. Barker de handen ineensloegen. Goed nieuws voor de liefhebbers: het is ook niet hun laatste samenwerking. Een volgend boek staat gepland voor het najaar van 2022. Of het boek ook naar het Nederlands zal worden vertaald, is nog onduidelijk.

De introductie van Oorverdovend begint goed. Er is meteen een goede spanningslijn aanwezig en een flinke dosis mysterie voegt daar nog een extraatje aan toe. Wat er is gebeurd, is geheel duidelijk, maar de oorzaak is onbekend. Patterson en Barker maken de keuze om een wetenschappelijke weg in te slaan en met deze keuze draait het verhaal een andere kant op. Diverse personages worden uit hun alledaagse leven getrokken om op een afgezonderde en geheime locatie een blik op deze bijzondere kwestie te werpen. Wat begint als mysterieus met de neiging naar fantasy/science fiction, wordt door deze wending een thriller met een realistisch laagje. Toch zorgt het onderwerp ervoor dat het boek nooit helemaal realistisch aanvoelt. En dat moet je maar net liggen...

Afwisselend lezen we vanuit het perspectief van de zusjes, dokters en ambtenaren. De symptomen van dit vreemde fenomeen worden hierdoor van verschillende kanten belicht, wat een brede visie teweegbrengt. Tegelijkertijd zorgt het soms voor té veel informatie. De vele perspectiefwisselingen maken sommige stukken van het verhaal behoorlijk eentonig, terwijl de verschillende karakters tegelijkertijd een ontzettende chaos in de vertelling brengen. De vaart van het verhaal is prima, maar er worden ook behoorlijk wat zinloze uitstulpingen benoemd, die met regelmaat voor stagnatie van het tempo zorgen.

Op de rustige momenten komen ook de vraagtekens opzetten. Want wat is nou precies de bedoeling van de auteurs? Jammer genoeg geeft de inhoud van Oorverdovend hier geen antwoord op en blijft het boek tussen diverse genres hangen.

Oorverdovend heeft een origineel onderwerp, maar helaas is dat een van de weinige positieve punten van het boek. De chaos en onduidelijkheid voeren de boventoon en leveren meer vragen dan plezier op. Het pad naar het eind is kronkelend en zit vol kuilen, en de ontknoping is te gehaast en teleurstellend. Laten we hopen dat de volgende samenwerking tussen de auteurs meer leesplezier zal opleveren...

Oorverdovend

1  2  3  4  5

Een mysterieuze explosie in het noordwesten van Amerika eist duizenden mensenlevens en vernietigt bijna een volledige gemeenschap bergbewoners. De jonge zussen Sophie en Tennant zijn de enige overlevenden. Hoe heeft dit kunnen gebeuren en hoe overleefden juist deze twee meisjes de ramp?

Een team van elitedeskundigen wordt gestuurd om de zaak te onderzoeken, maar niet iedereen heeft hetzelfde motief. Zo wil psychologe dr. Martha Chan vooral de meisjes goed begeleiden, terwijl voor luitenant-kolonel Alexander Frazer het bewaren van de openbare orde centraal staat.

Dan blijkt dat deze eerste explosie nog maar het begin is van een reeks gruwelijkheden, en bevinden dr. Chan en luitenant Frazer zich tussen twee vuren: de daders en het verzet.