De bloemen van Juffie - Wina Eberhard RECENSIE

Recensie: De bloemen van Juffie - Wina Eberhard

Het prentenboek De bloemen van Juffie is geschreven door Wina Eberhard. Dit prentenboek is de winnaar van de gouden medaille van de Key Colours Competition 2020. Het verhaal gaat over Muis die bij Juffie, juf Madelief, in de klas zit. Op een dag komt de juf niet meer werken omdat zij erg ziek is en niet meer beter gaat worden. Muis is erg verdrietig maar besluit om haar brieven te gaan sturen. Je ziet juf Madelief niet getekend in het boek, maar door de lieve brieven van Muis maak je je toch een voorstelling van hoe de juf eruit zal zien en wat de band tussen hen is. Door het verhaal heen onderneemt Muis allerlei activiteiten met papa, mama, opa en oma en vrienden. Muis maakt bijvoorbeeld een vlieger met opa en maakt een vliegtuig van hout dat vader heeft gekocht. Door het verhaal heen blijft Juffie elke keer terug komen, Muis schrijft brieven met een tekening voor haar of vertelt haar wat hij/zij meemaakt en doet met de familie. In het verhaal wordt niet duidelijk of Muis een jongetje of een meisje is, hierdoor kan iedereen zich goed met Muis identificeren.

De illustraties zijn mooi en simpel, er staat een tekening en daaronder is de tekst te vinden. Dit is op elke pagina hetzelfde en dat zorgt voor een duidelijk overzicht in het boek. De knuffel van Muis, Knuf, kom je op elke pagina weer tegen, je ziet op de tekeningen dat zij onafscheidelijk zijn. Wat bijzonder is, is dat je de tekeningen van Muis aan de juf open kan maken. Op een lege pagina zie je een enveloppe die je kan open vouwen, hierna verschijnt er een mooie tekening die Muis voor Juffie heeft gemaakt. De tekeningen van Muis zijn op een kinderlijke manier getekend, je herkent hierin de manier van tekenen door kleine kinderen. Een mooi detail is dat er op elke nieuwe enveloppe weer een extra madeliefje komt. Juf Madelief heeft namelijk als afscheidscadeau een pot met bloemen aan alle kinderen uit de klas gegeven zodat de kinderen en Juffie met de bloemen aan elkaar kunnen denken wanneer zij elkaar missen. Door het gehele boek zijn er veel madeliefjes getekend.

De trefwoorden die bij dit boek horen zijn rouw, verlies, afscheid, leven, verwerking en liefde. Het is een hartverwarmend verhaal dat de liefde tussen personen laat zien en laat zien dat je er niet alleen voor staat als je verdrietig bent. Op de achterkant staat genoemd dat De bloemen van juffie geschikt is voor kinderen vanaf 4 jaar. Je kunt dit boek goed gebruiken wanneer kinderen te maken krijgen met een verlies.

De bloemen van Juffie

1  2  3  4  5

De juf van Muis is zo ziek dat ze niet meer beter wordt. Muis maakt mooie brieven voor Juffie totdat ze er niet meer is. Gelukkig staat Muis er niet alleen voor.