De perfecte leugen - Jo Spain RECENSIE

Recensie: De perfecte leugen - Jo Spain

Erin heeft haar leven eigenlijk wel prima op orde. Ze heeft een baan die ze leuk vindt, kan veel thuiswerken vanuit haar fijne appartement aan zee en is gelukkig getrouwd met Danny. Maar aan dat alles komt een einde als op een ochtend collega-agenten van haar man voor de deur staan. Tot haar grote ontzetting reageert Danny hierop door van het balkon te springen, zijn dood tegemoet... Erin blijft achter met naast een groot verdriet allerlei vragen. Waarom heeft Danny zomaar zelfmoord gepleegd? Wat had het bezoekje van zijn collega's hiermee te maken? Kende ze Danny eigenlijk wel echt? Met haar zoektocht rakelt Erin in de maanden na Danny's dood vanalles op. Tot het punt dat ze gearresteerd wordt en terecht moet staan voor de moord op haar man.

Jo Spain is een Ierse thrillerschrijver met in eigen land al een aantal bestsellers op haar naam. Ook in Nederlandse vertaling verschenen inmiddels meerdere boeken van haar hand. De perfecte leugen is de nieuwste, een thriller waarin niets is wat het lijkt en die je regelmatig uit je stoel doet opschrikken – niet eens vanwege superspannende momenten of razendsnelle achtervolgingen, maar door de verrassende wendingen. Alleen de opening al doet je drie keer het slot van het hoofdstuk teruglezen. Heb ik dat nu echt goed gelezen, springt Erins man zomaar voor haar ogen van het balkon? Een bizarre gebeurtenis, en tegelijkertijd een sterke opening voor een thriller, die De perfecte leugen direct memorabel maakt.

Voor de rest van haar vertelling moet Spain vervolgens wel het een en ander optuigen. Aan het begin van het boek volg je al snel drie verschillende verhaallijnen. Dat vraagt wel om aandacht, want de 'toen' is de 'nu' van het eerste hoofdstuk, en de echte 'nu' ligt verderop in de toekomst, maar zit ook vol terugblikken. Dan is er nog een andere verhaallijn die zich afspeelt op de campus van de universiteit Harvard, waarvan eerst niet duidelijk is wat het verband is met het verhaal van Erin. Ondertussen heeft Erin in een verder verleden ook nog het een en ander meegemaakt, wat invloed gehad heeft op hoe haar leven er nu uit ziet. Je ontdekt al snel: mis je even een detail, dan voelt het zomaar alsof het verhaal van Ally en Lauren zich in de jaren tachtig afspeelt. Of voelt Erin als een vrouw van zestig die terugkijkt op haar lange leven met Danny, terwijl ze in de dertig is en slechts twee jaar getrouwd. En zit je er net lekker in, dan springt het verhaal alweer door.

Toch weet Spain haar lezers wel vast te houden tot de allerlaatste pagina. De perfecte leugen leest best makkelijk weg. Spain kan ook echt mooi schrijven, ze verrast je soms met observaties of de keuze van haar woorden om iets te beschrijven – iets dat het lezen van een boek éxtra plezierig maakt. Maar het zijn vooral de puzzelstukjes die langzaam op de goede plek komen te liggen die je geboeid houden. De verhaallijnen komen langzaam bij elkaar; op zo'n manier, dat je zelf al allerlei theorieën bedacht had over hoe het waarschijnlijk wel zou zitten, die vervolgens toch niet blijken te kloppen. Verwacht zoals gezegd geen heftige achtervolgingen, en momenten van actie kunnen zomaar in een bijzin voorbijgaan. Van De perfecte leugen is ook niet iedere pagina boeiend, sommige stukken zijn echt wel wat trager. Maar deze thriller is prima leesvoer voor een paar uren goed vermaak met een bevredigende ontknoping die nog wel even nazindert.

Recensie: De perfecte leugen - Jo Spain

De perfecte leugen

1  2  3  4  5

Erin adoreert haar man Danny. Dan springt hij voor haar ogen vanaf het balkon zijn dood tegemoet. Anderhalf jaar later staat Erin terecht voor de dood van haar man…

Wanneer Erin op een ochtend de deur van hun appartement opent voor een collega-agent van haar man Danny, ziet ze de schok op het gezicht van de man. Erin draait zich om, om nog net te kunnen zien hoe Danny naar het balkon loopt en vanaf de vierde verdieping zijn dood tegemoet springt… Achttien maanden later staat Erin terecht voor de moord op haar man. In de anderhalf jaar hiervoor is ze erachter gekomen dat Danny niet was wie ze dacht. Ze dacht dat hij perfect was, dat hun leven perfect was. Maar dit alles was gebouwd op de perfecte leugen.