Introweek - Anja Janssen RECENSIE

Recensie: Introweek - Anja Janssen

Kit is er helemaal klaar voor om te gaan studeren aan Tilburg University. Of ja, klaar... Ze moet bijvoorbeeld nog wel een kamer vinden, omdat het plan eigenlijk was om met haar ex-vriend Ken in Amsterdam te gaan wonen. Maar dat zijn zorgen voor later, want eerst vindt de introweek plaats! Tijdens de introweek ontmoet ze – per toeval – de knappe Tim, waarmee ze direct een klik heeft. Alleen gaat Tim zijn volle aandacht nog naar Laura, zijn ex die er vandoor is gegaan met een ander. Tim en Kit sluiten een deal waarbij ze doen alsof ze een relatie met elkaar hebben, om zowel Laura als Ken jaloers te maken. Alleen, langzaam maar zeker blijken ze toch gevoelens voor elkaar te ontwikkelen...

In Introweek van Anja Janssen volgen we Kit en Tim, die beiden aan Tilburg University studeren. Kit is eerstejaars en Tim studeert er al, maar toch ontmoeten ze elkaar tijdens de introweek. Dit boek is vooral erg leuk voor lezers die ook aan Tilburg University gestudeerd hebben, omdat plekken je dan bekend voor zullen komen. Wanneer je al afgestudeerd bent aan deze universiteit, neemt Introweek je weer even helemaal terug het studentenleven in. Het is een leuk, prettig en bovenal grappig verhaal. Je moet absoluut geen hoogstandje verwachten, maar eerder een lekkere weglezer vol humor en stiekem toch wel hier en daar wat clichés.

Kit is een tof personage om te volgen. Ze is een jonge vrouw met een grote mond, wat vaak de meest hilarische opmerkingen en situaties oplevert. Ze neemt geen blad voor de mond, en dat maakt haar toch wel een uniek personage om te volgen. Soms krijg je als lezer wel het gevoel dat ze te snel over anderen oordeelt, wat jammer is. Dit is het geval wanneer ze haar buddypapa Erik ontmoet, die ze gelijk bestempeld als vies en als de grootste nerd van de kamers, terwijl hij eigenlijk best tof is. Tim daarentegen is een wat minder fijn hoofdpersonage, puur omdat hij Kit wil gebruiken om zijn ex jaloers te maken. En dat vind ik toch wel erg toxic, zeker wanneer je bedenkt dat zijn ex er zelf met een ander vandoor is gegaan. Get over her, man!

Het verhaal zelf is niet het beste verhaal dat je gelezen gaat hebben, maar het is wel leuk om de introweek te volgen. Samen met Kit en haar vriendin Sal ga je verschillende feesten af en neem je deel aan leuke activiteiten die georganiseerd zijn gedurende de introweek. Erg leuk, dus! Het verhaal zelf is natuurlijk wel voorspelbaar, een daardoor kan dit boek niet per se als spannend beschouwd worden. Maar dat is ook helemaal niet nodig! Dit is geen boek waarbij je op het puntje van je stoel zit, maar eerder lekker relaxt onderuitgezakt – met je neus in een humoristisch verhaal.

Want dat ik zeker wat dit boek en de schrijfstijl van Anja Janssen kenmerkt: de humor. Zeker omdat Kit geen blad voor haar mond neemt, levert dit de meest hilarische dialogen op. Daarentegen wordt er hier en daar ook wel gescholden, maar het is niet zo erg dat het afschrikt. Woorden als 'tering' of 'bitch' gebruiken mensen van die leeftijd nu eenmaal, en dat heeft Anja dus goed verwerkt in het verhaal. Misschien een beetje gek om te zeggen, maar door (scheld)woorden te gebruiken die jongvolwassenen ook gebruiken, lijken de personages nog meer tot leven te komen.

Introweek van Anja Janssen in dus een leuke feelgood-roman die je weer even meeneemt naar de universiteit. Een aanrader voor iedereen die zin heeft in een luchtig verhaal om tussendoor te lezen.

Recensie: Introweek - Anja Janssen

Introweek

1  2  3  4  5

Kit gaat in ‘Introweek’ van Anja Janssen studeren in Tilburg, waar ze nog niks en niemand kent. Tijdens de introductieweek ontmoet ze Tim, een eindejaars. Tim is gespierd, knap en superirritant. Elke keer als ze elkaar ontmoeten, kraamt Kit onzin of maakt ze zichzelf compleet belachelijk. Tim likt de wonden van een verbroken relatie. Hij moet tijdens de introweek met zijn ex samenwerken om de nieuwe studenten een onvergetelijke tijd te bezorgen. De enige afleiding is Kit, een groentje, die het steeds weer voor elkaar krijgt om zich in de nesten te werken. Om zijn ex terug te krijgen, smeedt hij met Kit een plannetje om zich voor te doen als stel, maar hoe langer ze dit toneelstukje opvoeren, des te meer hij voor haar gaat voelen.