Zorro. De vloek van Capistrano - Johnston Mcculley & Kevin Hassing RECENSIE

Recensie: Zorro. De vloek van Capistrano - Johnston Mcculley & Kevin Hassing

Wie kent Zorro niet? De sluwe bandiet uit Californië die opkomt voor diegenen die onrecht is aangedaan. Gemaskerd, met een zwarte cape, strijdt hij tegen de onderdrukking. Met name de gouverneur en de onder zijn bevel staande legermacht worden door Zorro op de korrel genomen. Wanneer hij tijdens zijn avonturen verliefd wordt op Lolita, strijdt hij ook voor haar eer. Zij is, net als alle inwoners van de streek, erg benieuwd wie er onder het masker schuilgaat.

Kevin Hassing schrijft een mooi voorwoord, waar je als lezer om moet lachen, maar ook heel veel begrip door krijgt. Er is geen lezer, jong of oud, die Zorro niet kent, maar vaak komt dit door de vele series en films die zijn gemaakt. Het boek, of eigenlijk was het een vijfdelige verhalen-serie, werd in 1919 door Johnston McCulley geschreven en uitgebracht onder de naam The Curse of Capistrano.

Wat opvalt aan deze bewerking van het origineel door Kevin Hassing, is dat er aan het einde een bijzondere onthulling plaatsvindt. Dit is ook zo in het origineel en maakt het een mooi afgesloten geheel dat toch een soort bevrediging oproept. Het blijft niet, net zoals de series, eindeloos doorgaan. Wat tevens bijzonder is, als iemand het boek leest, maar eigenlijk niets over Zorro weet, het niet direct duidelijk is wie er achter het masker schuil gaat.

De vloek van Capistrano is een heerlijk boek om te lezen. Avontuur, humor en romantiek voeren de boventoon. De personages zijn karikaturaal neergezet. De kapitein, de sergeant en Don Diego spelen de grote rollen en zijn erg leuk. Diepgang hebben ze niet, maar je vermaakt je er kostelijk mee als lezer. Eigenlijk is Don Diego bijna zo karikaturaal dat je je er op sommige momenten aan kan gaan irriteren, maar ook dat is weer een onderdeel van het grote spel dat McCulley en Hassing spelen.

Hassing schrijft erg toegankelijk, maar slaagt erin om de sfeer van het oude Californië te bewaren. Je krijgt genoeg mee van de machtsverhoudingen en de wijze waarop het leven gaat, maar het voelt zeker actueel genoeg aan qua stijl. Er wordt niet diep ingegaan op thema's, maar aangezien Zorro vecht voor gerechtigheid, is dat absoluut iets waar je als lezer over gaat nadenken. Toch ontbreekt daar heel vee informatie, waardoor je het voor lief moet nemen en je niet zozeer moet afvragen waarom er onrecht is.

Sophie Pluim is ook weer van de partij in dit deel van de Wereldklassiekers. Zij voorziet het boek van illustraties. Een drietal pagina's zijn gevuld met zwart-wit tekeningen. Ze geven iets extra aan het geheel, maar veel lezers hebben natuurlijk al een beeld bij de gemaskerde ruiter.

Zorro. De vloek van Capistrano is een mooi avonturenverhaal voor jong en oud. Wil je graag weer in de wereld van Don Diego en zijn omgeving duiken dan is deze hervertelling van Kevin Hassing absoluut een aanrader. Het is in zijn geheel een prachtige uitgave en de inhoud gaat zeker een glimlach op je gezicht brengen.

Blossom Books-wereldklassiekers 7 - Zorro. De vloek van Capistrano

1  2  3  4  5

Wie kent hem niet? De Spaanse held met zijn zwarte masker, grote hoed en wapperende cape. En niet te vergeten zijn (later bedachte) handelsmerk: de letter Z die hij achterlaat na elk gevecht. Al vanaf 1920 worden er films en series gemaakt waarin Zorro schittert, en hij werd onsterfelijk als Antonio Banderas of Puss in Boots, en door de vertelling van Isabel Allende. Maar wie kent eigenlijk het echte verhaal van deze cultheld?