De mooiste dorpen van Vlaanderen - Sophie Allegaert RECENSIE

Recensie: De mooiste dorpen van Vlaanderen - Sophie Allegaert

Houd je van Vlaanderen, zoals ik, dan is het boek De mooiste dorpen van Vlaanderen zeker een aanwinst. Het is nu eens geen boek over de vele schitterende steden die Vlaanderen rijk is, of over abdijen, kastelen en brouwerijen. Al komen we er wel een paar tegen in het boek. Nee, De mooiste dorpen van Vlaanderen gaat juist over die dorpen die mooi of bijzonder zijn als dorp. Niet groots, maar zeker wel de moeite om er een stukje voor om te rijden. Het is ook het verhaal van de dorpelingen. Bij ieder dorp komen ze aan het woord: de Kastelein, de wijnboer, een yogadocente en een beeldhouwster. Kortom gewone mensen die van hun dorp houden en er mooie verhalen over kunnen vertellen. Ook geven zij tips over de must see's in hun dorp. Natuurlijk leveren ook de schrijvers van het boek, als dorpologen een belangrijke bijdrage en niet te vergeten de fotografen, want foto's zijn uiteraard een belangrijk onderdeel van het boek.

Ik heb het geluk gedurende langere tijd in één van de dorpen uit het boek te verblijven, of in dit geval in de Nederlandse zustergemeente Baarle-Nassau. Ik herken zelfs de mensen op de foto's. Dankzij De mooiste dorpen van Vlaanderen heb ik in ieder geval weer wat tips gekregen wát deze zomer te doen. Dat het boek geen volledig beeld geeft blijkt uit het feit dat míjn camping niet in het rijtje logeeradressen is opgenomen. Baarle-Nassau kent bovendien een grote hoeveelheid horeca. Ook daarvan wordt slechts een klein gedeelte genoemd. Natuurlijk wordt ook nergens beweerd dat het compleet zou zijn, bovendien wijzigt er nogal eens wat en dat zou het boek snel verouderd maken.

Ik ken één van de dorpen, maar De mooiste dorpen van Vlaanderen omschrijft nog 49 andere dorpen die de moeite waard zijn. Bladerend door het boek krijg ik zin om de komende tijd meer van de dorpen te bezoeken. Volgende maand ga ik naar West-Vlaanderen. Het boek zal me zeker vergezellen op mijn reisje en ik vermoed dat enkele van de dorpen daar zullen worden afgevinkt.
Om gemakkelijker te zien wanneer ik bij één van de dorpen in de buurt kom zou een overzichtskaart van Vlaanderen met daarop de dorpen en enkele herkenningspunten ingetekend een handige aanvulling zijn geweest. Helaas is die er niet en dus zal ik veelvuldig Google-maps moeten inschakelen.

Overigens is De mooiste dorpen van Vlaanderen eerder verschenen onder de naam Bij ons in het dorp, dat is uitgegeven in 2019. Deze 'nieuwe' uitgave heeft enkel een andere omslag en titel gekregen. De ondertitel '50 plekken waar je gelukkig wordt' is onveranderd. Dat doet natuurlijk niets af aan de inhoud. De mooiste dorpen van Vlaanderen is een heerlijk boek dat uitnodigt om zo nu en dan een uitstapje te maken naar het Vlaamse platteland waar het goed toeven is en waar in de meeste gevallen ook nog een hapje en een drankje te verkrijgen is.

De mooiste dorpen van Vlaanderen

1  2  3  4  5

Waarom trekken we zo graag naar Lissewege of Beauvoorde, wat precies maken Sint-Amands en Deurle zo charmant? En waarin schuilt de aantrekkingskracht van plaatsjes als Roborst, Zichem of Hakendover?

Sophie Allegaert, Lynn Guillaume en Gert Corremans gingen op pad langs Vlaamse wegen en kwamen gezellige marktpleinen, autovrije dorpskernen, levendige cafeetjes, producenten van eerlijke streekproducten, inspirerende makers, stille natuurjuwelen... en nog veel meer bijzonders tegen.

De auteurs selecteerden uiteindelijk de 50 'mooiste' dorpen. Ze gingen op zoek naar wat er in die dorpen leeft en tekenden inspirerende verhalen op: van de lokale barbier en oude apotheker tot de hippe barman, de ecologische kaasmaker en de sterrenchef.

• Genoeg gezegd – Karen Rose

• Dit is waar de kinderen uit kerstfilms nu zijn

• Nee! Kerstklassieker The Holiday krijgt toch geen vervolg