De dagen van de bluegrassliefde - Edward van de Vendel RECENSIE

Recensie: De dagen van de bluegrassliefde - Edward van de Vendel

Na zijn eindexamen gaat Tycho naar Amerika om aan de slag te gaan als leider bij een internationaal kinderkamp. Al voor hij voet op Amerikaanse bodem zet, heeft hij vriendschap gesloten met de Noorse jongen Oliver, die net als hij junior begeleider wordt. Gedurende de eerste weken groeit de vriendschap tussen Oliver en Tycho uit tot een verliefdheid. Houdt de liefde tussen deze twee jongens stand? Of is het niet meer dan een vakantieliefde?

Schrijver Edward van de Vendel schreef De dagen van de bluegrassliefde al in 1999. Het was toen een actueel onderwerp en dat is het anno 2022 nog steeds. Vandaar dat dit boek al aan de tiende druk bezig is.

Als lezer beleef je het verhaal vanuit Tycho. Hierdoor wordt de lezer meegenomen in zijn gedachten en leer je hem heel goed kennen. De situaties die in het verhaal voorkomen zijn realistisch waardoor het heel gemakkelijk is je in te leven. Er gebeurt in een korte tijd veel met Tycho. Zijn gedachten en gevoelens zijn een ware rollercoaster. Tijdens het kinderkamp komt hij tot inzicht dat hij op jongens valt. En voor die tijd heeft hij dat nooit beseft. Dit moment heeft Edward van de Vendel heel mooi omschreven. Een eye-opener voor jongeren die in hetzelfde schuitje zitten.

Er was al veel langer iets geweest wat hij maar niet had willen zien: zoals je op het strand kunt zitten en de mensen om je heen naar boven kunt zien wijzen – en je weet dat ze vliegtuig zien, een vliegtuig met een sleep, een vliegtuig met een boodschap die voor iedereen te lezen is, maar nee, je kijkt niet, want je hebt geen zin.
Zo was er altijd iets geweest en hij had niet gekeken. Maar nu keek Tycho wel. Nu zag hij alles anders. De hele brede hemel.

De dagen van de bluegrassliefde boort een belangrijk thema aan. Tycho en Oliver krijgen te maken met een coming out en hoe de omgeving reageert op hun homoseksualiteit. Tycho heeft het er moeilijk mee in het begin en hij durft er ook niet echt open over te zijn. Oliver lijkt er in het begin wat gemakkelijker mee om te kunnen gaan, al verandert dat wel als blijkt dat het in de voetbalwereld best een dingetje is. Want er voor uit komen dat je op jongens valt, is best lastig als je een veelbelovend voetballer bent. Ook op het kinderkamp in Amerika stuiten ze op onbegrip. Van de Vendel heeft heel goed weergegeven hoe diepgeworteld discriminatie van homoseksuelen in een vrij conservatieve gemeenschap zit. Helaas nog steeds de werkelijkheid van alledag.

De schrijfstijl van Edward van de Vendel is prachtig. Zonder er al te veel woorden aan vuil te maken, schetst hij heel treffend de eerste grote verliefdheid, tussen twee jongens, met alle bijbehorende gevoelens en emoties. Door zijn poëtische schrijfstijl beleef je als lezer het verhaal heel intens. Alles wat een eerste grote verliefdheid met zich meebrengt, wordt verwoord in De dagen van de bluegrassliefde.

Edward van de Vendel heeft met De dagen van de bluegrassliefde een prachtige Young Adult neergezet. Een verhaal met een alledaags onderwerp, waar helaas ook tegenwoordig, nog veel jongeren mee worstelen. Misschien kan dit boek helpen om dat geworstel van alle partijen te stoppen. In 2000 won dit boek de Gouden Zoen, een prijs voor het beste YA-boek. Een terechte prijs toen, die nog steeds geldt!

De dagen van de bluegrassliefde

1  2  3  4  5

Dit liefdesverhaal werd bekroond als beste YA-roman van het jaar en blijft al ruim twintig jaar lang lezers raken.
    Tycho is achttien en na zijn eindexamen gaat hij voor het eerst alleen op reis: hij wordt junior assistent in een Amerikaans kinderkamp. Daar sluit hij vriendschap met de Noor Oliver, even oud als Tycho en voetballer. Het wordt een zinderende zomer, die hun leven voor altijd verandert.