Rein - Wim Duijst RECENSIE

Recensie: Rein - Wim Duijst

Rein is doodziek en heeft een nieuwe nier nodig om te blijven leven. Hij plaatst een oproep voor een donor op facebook. Jenny, zijn eerste vriendin van dertig jaar geleden, ziet dit en besluit om contact met hem op te nemen. Ze denkt erover om een nier te doneren. Nadat het uitging zijn ze beide verdergegaan met hun leven, maar de ander bleef altijd in hun gedachten. Bloeit de liefde opnieuw op nu ze elkaar weer gevonden hebben? En is Jenny geschikt als donor voor Rein?

Het begin van Rein pakt je meteen. Je wordt direct in het verhaal van Rein en Jenny meegenomen. Er is geen lange inleiding en introductie van de personages, maar het begint met Jenny die het filmpje van Rein ziet, waardoor je meteen weet wat er aan de hand is. Daarna leer je beide personages beter kennen aan de hand van hoofdstukken in verschillende perspectieven en terugblikken.

Rein heeft twee verhaallijnen. De eerste gaat over het doneren. Dit is heel interessant en geeft een mooi beeld van hoe dat in zijn werk gaat en wat het met een mens doet. Zowel de kant van degene die de niertransplantatie ondergaat, als degene die de nier doneert, wordt in dit boek belicht. Je voelt de twijfels, maar ook het goede gevoel dat het geeft iets te kunnen doen voor iemand waar je omgeeft. Wim Duijst heeft zelf een nier gedoneerd en dat zorgt ervoor dat hij de emoties die erbij komen kijken begrijpt en het aan de lezer kan overbrengen. Hij geeft wel aan dat hij de gevoelens wat aangescherpt heeft, Rein is een roman en geen waargebeurd verhaal. Het is wel gebaseerd op waargebeurde ervaringen en dat maakt dat het verhaal meer tot leven komt.

De andere verhaallijn is de relatie tussen Rein, zijn vrouw Christa en Jenny. Deze zorgt voor dubbele gevoelens. Het is mooi geschreven, de emoties komen duidelijk naar voren. Maar het zorgt ook voor frustratie, omdat er een aspect in zit dat ik niet acceptabel vind.

Wim Duijst heeft een fijne schrijfstijl en door de korte hoofdstukken leest Rein vlot. De afwisseling van perspectief zorgt er ook voor dat er vaart in het verhaal zit en het niet langdradig wordt. Alleen is het niet altijd duidelijk wanneer een hoofdstuk een terugblik is. Dit is verwarrend, omdat je niet weet of het heden of verleden is. Daarnaast is het tijdspad ook niet altijd even duidelijk. Het is niet altijd goed te volgen hoeveel tijd er tussen bepaalde gebeurtenissen zit.

Rein van Wim Duijst is een indrukwekkende en meeslepende roman over twijfelen, liefde en vriendschap, met het actuele onderwerp doneren. Als je eenmaal begint met lezen word je meegezogen in het verhaal van Rein, Jenny en Christa.

Recensie: Rein - Wim Duijst

Rein

Wim Duijst

23 februari 2022

ISBN 9789460684791
    Uitgever Marmer
    288 pagina's

Marmer

1  2  3  4  5

Rein Vaneveld (48) heeft een ernstige nierafwijking en zonder donornier zal hij zeker overlijden. In zijn directe omgeving is niemand die een nier kan afstaan – zijn vrouw Christa is daar vanwege psychische problemen niet toe in staat – en Rein plaatst daarom een oproep op Facebook. Jenny (46) leest het bericht en weet meteen dat zij hem een nier wil geven. Dertig jaar geleden hadden ze een korte, maar heftige liefde, tot ze in bed werden betrapt door haar vader en hij haar dwong de relatie te beëindigen.

Jenny en Rein ontmoeten elkaar in een café. Rein is geroerd dat uitgerekend zij dit voor hem wil doen, maar ook bang dat Jenny op haar besluit terugkomt. Christa ziet intussen met lede ogen aan hoe de liefde tussen Rein en zijn ex-geliefde weer opbloeit. Rein vecht tegen zijn gevoelens voor Jenny en maakt zich zorgen om zijn vrouw, maar kan zijn liefde voor Jenny niet meer tegenhouden. Hij maakt ook kennis met Rogier, de zoon van Jenny die onder begeleiding woont. Tijdens een van de bezoekjes ontdekt Rein bij toeval dat Jenny heeft gelogen over de leeftijd van Rogier – hij blijkt 29 te zijn in plaats van 25 – en dus in ‘zijn’ tijd moet zijn verwekt.

Ondanks waarschuwingen uit haar omgeving blijft Jenny bij haar besluit een nier te doneren en na onderzoek in het UMC wordt ze goedgekeurd. Rein is opgelucht. Dat zijn vrouw een inzinking nabij is, zal moeten wachten, net als zekerheid over het vaderschap van Rogier. Maar in de dagen voor de operatie nemen dingen opeens een onverwachte wending.