Freddy & Flo zijn voor niks of niemand bang - Maria Kling RECENSIE

Recensie: Freddy & Flo zijn voor niks of niemand bang - Maria Kling

Het jeugdboek Freddy & Flo zijn voor niets of niemand bang is geschreven door Maria Kling. De illustraties in het boek zijn verzorgd door Astrid Henn. Het is een Duits boek dat naar het Nederlands vertaald is. Het verhaal gaat over Freddy en Flo die gaan verhuizen. Zij verhuizen naar een appartement dat naast een begraafplaats staat. Freddy heeft al snel door dat zij niet alleen zijn in het appartement. Flo en zijn vader zijn wat lastiger te overtuigen. Freddy gaat er alles aan doen om hen te overtuigen. Alles komt voorbij in het verhaal, een heks, zombie, weerwolf, elf, 7 kaboutertjes en een vampier, niets is te gek in het huis. Het overtuigen gaat niet zo gemakkelijk als hij had verwacht.

In het boek Freddy & Flo zijn voor niets of niemand bang wordt alles uitgebreid verteld, zo wordt het huis tot in detail beschreven zodat je je er een goed beeld van kan vormen. De uitgebreide omschrijving is niet te lang waardoor het te langdradig wordt, hier zit een goede balans in en het boek leest juist lekker snel weg. Er zit opvallend veel ruimte tussen de zinnen, dit leest fijn en zorgt er voor dat er wat minder tekst op de pagina's staat. Accenten van de personen worden op een leuke manier uitgeschreven, zo kan Wolfgang Woedeman erg plat praten en dit wordt ook gewoon zo in het boek gezet. Dit maakt het een leuk boek om voor te lezen aan kinderen.

De omslag van dit jeugdboek maakt je direct nieuwsgierig waar het verhaal over zal gaan. Op de voorkant staan drie kinderen en twee volwassenen die naar elkaar kijken en één persoon hangt ondersteboven. Boven elk hoofdstuk staat het hoofd van één van de hoofdpersonen getekend, de titel van het hoofdstuk begint altijd met één van de namen en dus door de tekening en de titel weet je gelijk over wie het hoofdstuk gaat. Om de zoveel bladzijden is er een illustratie te zien die de gehele of bijna de gehele pagina vult, de illustraties zijn zwart-wit maar dat past wel bij het thema van het boek. Tussen de tekst door staan er vrijwel geen tekeningen, af en toe zie je een spookje getekend. Dat is wel jammer want je bent toch vaak wel benieuwd wat Freddy en Flo dan zien, maar hier helpt de gedetailleerde omschrijving dan wel weer bij.

Freddy & Flo zijn voor niemand bang is geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar. Wat mooi is aan het verhaal is dat er altijd gezocht wordt naar een samenwerking en samen zijn. Er komen wel af en toe wat enge en spannende passages in het boek voor, hier zorgt onder andere dr. Mortis de vampier voor. Freddy & Flo zijn voor niets of niemand bang is een spannend leesboek dat soms best griezelig kan zijn, je moet dus als lezer ook voor niets of niemand bang zijn.

Freddy & Flo zijn voor niks of niemand bang

1  2  3  4  5

Freddy en Flo gaan verhuizen! Ze gaan wonen in een appartement vlak bij een begraafplaats. Freddy merkt al snel dat hun nieuwe buren allesbehalve normaal zijn, maar papa en Flo geloven niet dat ze onder één dak leven met een heks, een weerwolf én een vampier. Zelfs niet als heks Poppy door het raam vliegt! Dus Freddy heeft bewijs nodig – en snel, voordat de vampier hen aanvalt!

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox