Wat als jij het bent? - Roni Loren RECENSIE

Recensie: Wat als jij het bent? - Roni Loren

Elke dag zit vol uitdagingen voor Hollyn Tate. Haar Gilles de la Tourette, dat zich uit door tics in haar gezicht, heeft haar onzeker gemaakt, en de reacties erop maakten dat ze zich niet makkelijk onder de mensen begeeft. Maar met hulp van een therapeut werkt ze aan haar zelfvertrouwen. En haar grootste geheim is dat zij dé Miz Poppy van de populaire blog over het uitgaansleven van New Orleans is. Als haar baas haar opdraagt van schrijven over te stappen op video's, vreest ze dat ze haar baan kwijt zal raken. Tot barista en stand up comedian Jasper Deares ontdekt dat de verlegen vrouw die elke dag koffie bij hem bestelt Miz Poppy is. Ze maken de afspraak elkaar te helpen: Jasper geeft Hollyn improvisatielessen om voor de camera te leren staan en Hollyn zal als Miz Poppy een recensie schrijven over zijn improvisatiegroep. Geen van beiden houdt er rekening mee dat zo'n zakelijke afspraak heel ingewikkeld wordt als ze gevoelens voor elkaar beginnen te krijgen.

Roni Loren schreef haar eerste romantische boek toen ze vijftien jaar oud was. Bekend werd ze vooral door de Long Acre-serie, waarin ze schreef over de overlevers van een schietpartij op een high school. Met Wat als jij het bent? geeft ze de aftrap voor haar nieuwe Say Everything-serie. En meteen een heel originele aftrap. Want hoeveel boeken bestaan er over mensen met Gilles de la Tourette? Dat stelt Loren direct voor een ingewikkelde uitdaging: hoe geef je je lezer een beeld van iemand met een aanhoudende fysieke tic? Een verbale tic is veel makkelijker, blijkt als snel als Hollyns beste vriend Cal ten tonele verschijnt. Hij gooit er tijdens het spreken steeds kreten uit popmuziek tussendoor, een tic die natuurlijk heerlijk werkt op papier. Bij Hollyn moet je er inderdaad steeds aan herinnerd worden dat haar tics opspelen. En zelfs dan is het effect minder sterk dan met de verbale tics van Cal.

Toch heeft Wat als jij het bent? met Hollyn een prettig en sympathiek hoofdpersonage. Ze is een intelligente, vlotte dame, bij wie je het je goed kunt voorstellen dat ze erg tegengehouden wordt door de onzekerheid over haar tics en slechte ervaringen in het verleden. Hoewel ze er op sommige momenten verrassend makkelijk overheen kan stappen, en er tegelijkertijd ook eindeloos over kan neuzelen. Dat geeft meteen het dubbele gezicht van Wat als jij het bent? weer. Loren heeft er een luchtige vertelling van willen maken met veel humor, maar blijft soms erg lang en uitleggerig in haar dialogen en innerlijke monologen hangen, wat het verhaal zwaar maakt. Ja ja, nu weten we het wel, wil je Hollyn soms toeroepen. En hetzelfde geldt voor Jasper, die de tweede stem is in Wat als jij het bent?. Beiden hebben last van dezelfde drang tot dingen eindeloos platredenen, onterecht aannames doen en hun gesprekspartner woorden in de mond leggen.

Toch is Loren er wel in geslaagd dat makkelijk leesbare boek vol humor te maken dat je hoopt te vinden als je Wat als jij het bent? in handen krijgt. En laten we ook de stomende seksscènes niet vergeten, die zo expliciet zijn dat je je er mogelijk zelfs ongemakkelijk bij voelt als je dit boek leest in het openbaar. Maar Loren heeft er een talent voor om precies op de momenten dat je wel klaar bent met een gesprek, of als je verwacht dat het verhaal nu rustig naar een ontknoping zal kabbelen, een verrassing uit de hoge hoed te toveren. Misschien soms wat vergezocht (een acute blindedarmontsteking) of een tikje flauw (de volgende ex die ineens op de stoep staat), maar altijd geeft het een nieuwe impuls aan het verhaal. En dat maakt dat je door wilt lezen in Wat als jij het bent?. Naast dat je gewoon wilt weten hoe het verder gaat met Hollyn en Jasper. Beide personages ontwikkelen zich met flinke sprongen en op een geloofwaardige manier. Je gunt ze het allerbeste, en dankzij de schrijfkunst van Loren wil je daar dan toch best wel deelgenoot van zijn

Say Everything 1 - Wat als jij het bent?

1  2  3  4  5

Iedereen kent Miz Poppy van haar populaire blog over het nachtleven in New Orleans. Maar niemand kent Hollyn – het ware gezicht achter de ster – met haar leven vol angst. Als Miz’ baas haar opdraagt video’s te maken omdat ze anders haar baan kwijtraakt, krijgt ze hulp uit onverwachte hoek. Aanstormend acteur en barista Jasper Deares ontdekt dat de verlegen vrouw die elke dag koffie bij hem bestelt Miz Poppy is. Hij ziet een gouden kans om de media-aandacht te krijgen die zíjn carrière zo hard nodig heeft en neemt Hollyn mee naar improvisatielessen om haar uit haar schulp te laten kruipen. Een win-winsituatie! Maar beiden hadden ze er niet op gerekend dat er gevoelens bij kwamen kijken...