Een nieuwe lente, een nieuw begin - Alex Brandenburg RECENSIE

Recensie: Een nieuwe lente, een nieuw begin - Alex Brandenburg

Het prentenboekje Een nieuwe lente, een nieuw begin is geschreven door Alex Brandenburg en geïllustreerd door Roos in 't Velt. Het is een educatief prentenboek waarin het leven van de ekster in beeld wordt gebracht. Het verhaal gaat over twee eksters, Karel en Sofie, die elkaar leuk vinden en besluiten een nestje te bouwen. Zij worden gevolgd van hun ontmoeting, het bouwen van een nest, het opvoeden en uitvliegen van hun jongen en hun leven daarna.

Het boek bevat soms erg lange zinnen, als je dit boekje voorleest aan je kinderen moet je even wat extra adempauzes nemen. De tekst staat in een kader op de pagina, hierdoor lijkt het soms één lange zin. De zinnen lezen niet zo lekker weg en soms struikel je een beetje over de woorden en woordvolgorde. In de tekst, zoals bij de weetjes staat er een aantal keer een – tussen de woorden, zoals len-te. Dit zal een foutje zijn, maar dit komt een paar keer voor en leest toch gek.

De illustraties in Een nieuwe lente, een nieuw begin zijn bijzonder, de gezichtsuitdrukking van de vogels is mooi getekend en je kunt direct zien hoe de ekster zich voelt. Deze geïllustreerde uitdrukking en emotie zijn erg knap gedaan. Er is een goede balans tussen de kleuren, de donkere vogels worden gecombineerd met vrolijkere kleuren op de achtergrond. Elke pagina heeft een kader dat is voorzien van een kleur die op de pagina veel voorkomt.

Een leuk extraatje is, dat er onder andere een doolhof, kleurplaat, zoek-de-verschillen-plaat en een bosspel zijn toegevoegd aan Een nieuwe lente, een nieuw begin. Dit is uniek en zorgt er voor dat de kinderen meer met dit boek kunnen dan het alleen te lezen. Het is wel jammer dat er geen oplossingen van de puzzels in het boek staan, dit is toch iets waar kinderen graag naar kijken of zij het goed hebben gedaan. De weetjes over eksters komen aan het einde van het verhaal, het was leuker geweest om hier mee te starten of deze door het verhaal heen te lezen. Het verhaaltje had namelijk net zo goed over andere vogels kunnen gaan. In de teksten en het gehele boek mis je dat eksters van glimmende dingen houden, hier wordt niet over gesproken en dit is toch iets dat kinderen vaak als eerste leren of horen over eksters.

Een nieuwe lente, een nieuw begin

1  2  3  4  5

Uit het leven van de ekster. Een goed geïllustreerd, educatief, prentenboek, waarin het leven van de ekster duidelijk in beeld wordt gebracht. In dit boek leer je hoe een nestje wordt gebouwd en het bevat een aantal interactieve opdrachten, zoals bijvoorbeeld een doolhof.