Thuis draag ik bij me - Cecile Korevaar RECENSIE

Recensie: Thuis draag ik bij me - Cecile Korevaar

Thuis draag ik bij me krijgt van mij 4 hartjes, het boek raakt je diep en je wordt meegezogen in het heftige verhaal van Wassim, Romeo en Laila die hun thuisland Syrië ontvluchten. Het zorgt voor een brok in je keel en is een boek dat je niet snel vergeet.

Wanneer Wassim, Romeo en Laila getroffen worden door een vreselijke oorlog, lijkt vluchten voor hen nog de enige uitweg. Alle drie hebben ze vreselijke dingen gezien, waar ze liever niet meer aan denken en ze hopen in een ander land een betere toekomst te hebben. Wanneer ze de oversteek van Turkije naar Griekenland willen maken ontmoeten ze elkaar, en als deze tocht in een drama eindigt, zoeken ze troost en kracht bij elkaar. In Griekenland aangekomen lijkt het allemaal niet veel beter en ze hervatten hun vlucht naar Nederland. Onderweg treffen ze smokkelaars en andere duistere figuren die niet altijd het beste met hen voor hebben. Gaat het ze lukken om in Nederland aan te komen en daar een betere toekomst op te bouwen?

Thuis draag ik bij me is een boek dat je vanaf het eerste moment in zijn greep heeft. Celine Korevaar heeft ervoor gezorgd dat je meteen in het verhaal zit, de sfeer is direct voelbaar en je voelt je al snel verbonden met de hoofdpersonen.

Wassim vlucht na de moord op zijn vader het land uit om op zoek te gaan naar een betere plek ook voor zijn moeder en zusje. Wassim is een sterk personage en hij komt voor anderen op. Hij is zorgzaam en laat zich niet van zijn plan afbrengen. Hij haalt kracht uit zijn geloof en heeft er alles voor over om zijn moeder en zusje een betere toekomst te kunnen bieden.

Ook Romeo is een krachtig personage. Romeo heeft gevochten in het leger, maar na het verlaten van dat leger heeft hij een andere naam aangenomen, want wanneer je Assad te rug toe keert kun je beter doen alsof je niet meer bestaat omdat je vreest voor je leven. Romeo kan wat hard overkomen, hij wil zijn gevoelens liever niet laten zien. Later komen we erachter dat dat zijn masker is, en daarachter een zorgzame jongeman schuilt.

Laila is op de vlucht met haar moeder en haar broertje Fadi. Door een bombardement is Fadi zijn gehoor verloren en is hij helemaal doof. Dat maakt het moeilijk om hem goed uit te leggen waarom ze moeten vluchten, hij is dan ook erg bang wanneer ze op het rubberen bootje stappen. Na een helse overtocht besluit Laila samen met Romeo en Wassim verder te vluchten, want samen ben je sterker.

Het is Cecile Korevaar enorm goed gelukt een inkijkje te geven in de gedachten van deze drie hoofdpersonages. Ondanks we ons nog niet een klein beetje kunnen voorstellen hoe deze situatie voor hen moet zijn geweest, zijn hun emoties voelbaar. De twijfeling, het verdriet, de onmacht en de woede zijn tastbaar door de woorden heen.

Het verhaal wordt verteld vanuit drie perspectieven wat ervoor zorgt dat je verschillende invalshoeken van de situatie bekijkt. Alle drie zijn ze voor hetzelfde op de vlucht, maar ervaren deze reis anders. De dingen die ze onderweg meemaken zijn zo beschreven dat de sfeer sterk is neergezet en je je bijna een beeld kan vormen bij de tekst. Thuis draag ik bij me heeft me meerdere keren diep geraakt en liet me dingen lezen, die ik liever niet wilde weten. Maar we mogen onze ogen niet sluiten voor dit verschrikkelijke leed. Prachtig om te zien hoe deze schrijfster dit om heeft kunnen zetten in een boek. Alleen maar respect!

Thuis draag ik bij me is een boek dat je niet meer neerlegt wanneer je eenmaal bent begonnen. Het neemt je mee in het leven van drie jongeren en je kan alleen maar hopen dat het goed zal aflopen.

Thuis draag ik bij me

1  2  3  4  5

Thuis draag ik bij me is een roman die de vlucht vanuit Syrië weergeeft zoals hij is: ongelooflijk zwaar, stressvol, mensonterend, verstoken van hoop – en soms zelfs met een dodelijke afloop. Door aangrijpende flashbacks begrijpt de lezer steeds beter waarom de hoofdpersonen Wassim, Laila en Romeo ondanks alle gevaren deze reis toch maken.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk