Het feest van de eeuw - Taylor Jenkins Reid RECENSIE

Recensie: Het feest van de eeuw - Taylor Jenkins Reid

Malibu, 1983. Voor het feest van de Riva's worden geen uitnodigingen verstuurd. Iedereen die weet wanneer en vooral waar het is, is welkom. Maar dit jaar heeft Nina Riva eigenlijk andere dingen aan haar hoofd. Ze is pas verlaten door haar beroemde echtgenoot, en heeft weinig zin in het middelpunt van de belangstelling te staan. Broer Hud wil het feest gebruiken om aan hun andere broer op te biechten dat hij interesse heeft in diens ex-vriendin, terwijl Jay ernaar uitkijkt die avond zijn droomvrouw weer te zien. Jongste zus Kit maakt van de gelegenheid gebruik meer te ontdekken over wie ze is, wellicht met een beetje hulp van de enige persoon die ieder jaar wél een uitnodiging krijgt. Zo brengt iedere gast wel iets mee dat juist dit jaar het Riva-feest tot een explosief geheel maakt.

Het feest van de eeuw is het derde boek in de De California dream-reeks van Taylor Jenkins Reid. Eerder nam ze haar lezers ook al mee naar de oude glitter en glamour van film en muziek in de Verenigde Staten in De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo en in Daisy Jones & The Six. Met Het feest van de eeuw voegt ze daar weer een nieuwe dimensie aan toe door iets weg te stappen van de personen in die wereld zelf en de schijnwerpers te zetten om de mensen daaromheen – in dit geval de familie van een wereldster. Van Jenkins Reid hebben we al eerder kunnen leren dat succes hebben in de showbizz niet per se een gelukkig leven betekent, en met dit derde deel in haar serie zet ze daar opnieuw een dikke streep onder.

Het feest van de eeuw is opgedeeld in twee delen: de twaalf uur vóór het feest en de twaalf uur ván het feest. In die eerste twaalf uur leren we de broers en zussen Riva kennen. We ontdekken de geschiedenis van hun ouders Mick en June, hoe hun jeugd eruitgezien heeft en hoe ze er op de dag van het feest allemaal bijzitten wat betreft werk en gemoedstoestand. Het tweede deel van het boek vertelt het verloop van het feest, dat langzaam steeds verder uit de hand loopt.

Jenkins Reid bouwt de chaos van Het feest van de eeuw op door een voor een extra personages aan het verhaal van de Riva's toe te voegen. Knap aan haar manier van vertellen is dat het is geen enkele keer storend is dat het verhaal onderbroken wordt voor de levensgeschiedenis van een nieuwe feestganger. De informatie die je krijgt is eigenlijk altijd zinvol, al is het alleen maar om een beeld van de sfeer op het feest te geven. Maar meestal helpt het om het plot in beweging te houden. En niemand wordt vergeten of verdwijnt vervolgens geruisloos van het toneel.

Sowieso kan Jenkins Reid een verhaal opbouw. Over ieder element in Het feest van de eeuw lijkt nagedacht, getuige bijvoorbeeld ook de vele vooruitwijzingen, die wat extra spanning toevoegen. Het plot zit goed in elkaar en voor de liefhebbers van haar serie zitten er ook een paar leuke verwijzingen naar de andere boeken verwerkt hier en daar. Daarmee, en met haar prettige schrijfstijl sleept ze je vanaf de eerste pagina mee naar de wereld van de Riva's. Behalve soepel bijpersonages presenteren, is Jenkins Reid sterk in neerzetten van haar hoofdpersonen. Nina, Jay, Hud en Kit voelen levensecht aan, zij het wat zwaar op de hand, met hun eigen gevoelens en problemen.

Familie, jezelf opofferen, het verdriet van je ouders op je schouders dragen, narcisme, schone schijn, het leven in de wereld van glitter en glamour, surfen; Het feest van de eeuw zit ook nog eens boordevol zinvolle thema's, die misschien niet allemaal even uitgebreid uitgewerkt worden, maar wel hun plekje krijgen. Met dit boek laat Jenkins Reid opnieuw zien waarom zij de ene na de andere bestseller weet te produceren. Dus kom maar weer op met een volgende!

Het feest van de eeuw

1  2  3  4  5

Malibu, 1983, de dag van het zomerfeest van de Riva’s, met wie iedereen gezien wil worden. De jetset van LA kijkt er zoals elk jaar naar uit. Behalve Nina Riva: zij was liever ergens anders geweest. Ze staat niet graag in het middelpunt en is bovendien net gedumpt door haar beroemde echtgenoot. En misschien haar broer Hud ook niet: hij heeft nog iets op te biechten aan zijn broer Jay, die zelf niet kan wachten totdat het zover is, want de vrouw van zijn dromen komt. En de jongste, Kit, heeft zo haar eigen geheimen, inclusief een stiekem uitgenodigde gast. Tegen middernacht is het feest in volle gang, tegen de ochtend is de villa in vlammen opgegaan…