Toen winter zomer werd - Emily Henry RECENSIE

Recensie: Toen winter zomer werd -  Emily Henry

'Maar er wordt niemand verliefd. Beloofd.'  schrijft Emily Henry op de achterflap van Toen winter zomer werd. Als het om een chicklit gaat is dat natuurlijk lastig te beloven, want wie wil er nu een chicklit lezen zonder romantiek en goed einde? Of de hoofdpersonen Gus en January écht niet verliefd worden laten we daarom nog maar even in het midden.

De hoofdpersoon, January, is zelf een roman/chicklit schrijfster. Ze heeft heel wat meegemaakt in haar jeugd en probeert door romantische boeken te schijven altijd een lichtpuntje in het leven te creëren. Haar leven loopt op dit moment niet echt op rolletjes. Haar vader is net overleden en ze is erachter gekomen dat hij jarenlang vreemd gegaan is. Daarnaast is ze blut en moet ze zo snel mogelijk een manuscript inleveren bij haar uitgeverij. Haar vader heeft haar een huis nagelaten waar ze heen gegaan is om te gaan schrijven.

De avond dat January aankomt bij het huis krijgt ze direct ruzie met de buurman. De volgende dag komt ze erachter dat deze buurman haar vroegere aartsrivaal van de universiteit is. Al snel blijkt dat ze beide vast zitten met het schrijven van hun eigen boek en sluiten een weddenschap af om boeken in elkaars stijl te schrijven. Hiervoor moeten ze in het weekend op research om de ander beter te begrijpen. Ze komen steeds meer van elkaar te weten. January komt erachter dat zij en Gus helemaal niet zo veel verschillen.

Het boek is luchtig geschreven en je leest snel door. Er worden in de verhaallijn van Toen winter zomer werd stukjes achtergehouden over zowel het leven van January als die van Gus. Hierdoor blijf je nieuwsgierig en wil je blijven doorlezen. De karakters zijn leuk neergezet, ze zijn grappig, sarcastisch en sympathiek. Beide hebben veel meegemaakt en naarmate je meer meegenomen wordt in hun leven kun je je goed inleven in beide hoofdpersonen. De boeken die ze (moeten) schrijven in elkaars stijl geeft een leuke extra twist aan het verhaal, hierdoor is het geen 'standaard' chicklit.

Je leest vanuit het perspectief van January, maar komt naar mate het verhaal vordert steeds meer over Gus te weten. Je gaat hierdoor met beide personages mee leven en snel hopen op een perfect einde. Toen winter zomer werd heeft een typische storyline over tegenpolen die door een weddenschap dichterbij elkaar komen. Ben je al benieuwd geworden of dit een chicklit met een slechte afloop zal worden? Begin dan direct aan Toen winter zomer werd van Emily Henry, want dit is een echte aanrader.

Toen winter zomer werd

1  2  3  4  5

Een prachtige, ontroerende roman over tweede kansen, in het leven en in de liefde

January is een hopeloze romanticus die vertelt over haar leven alsof ze in haar eigen feelgoodromans figureert. Gus is een serieus en literair type die gelooft dat ware liefde een sprookje is. Maar January en Gus hebben meer gemeen dan je zou denken. Ze zijn allebei blut. Ze hebben een gigantisch writer's block. En ze moeten een bestseller schrijven voor de zomer voorbij is. Op een avond sluiten ze de weddenschap om elkaars boek schrijven, met het risico dat als ze in elkaars huid kruipen hun leven voorgoed verandert. Maar er wordt niemand verliefd. Beloofd.